• Droner er et effektivt værktøj i beredskabet

    29. marts 2017
    Siden sidste år har droner været en fast del af den operative fase hos Sønderborg Brand & Redning. Beredskabet har stablet en dronetjeneste på benene, der gør en forskel og er med til at yde en hurtigere og bedre indsats på skadestedet og under eftersøgninger.

    På brandstationen i Sønderborg er der altid en dronepilot på arbejde, der er klar til at rykke ud. 24 timer i døgnet. 365 dage om året. Sådan har det været, siden Sønderborg Brand & Redning etablerede sin dronetjeneste, der nu er en fast del af beredskabets operative fase.

    Harley Poulsen er droneoperatør og én ud af seks dronepiloter i Sønderborg Brand & Redning. Han har været med helt fra begyndelsen, da beredskabet trådte de første spæde skridt i retning af at få en velfungerende dronetjeneste.

    “Det hele startede som en hobby for mig, hvor jeg bare gik og byggede nogle ret simple droner og fløj lidt med dem i min fritid. En dag trak min chef mig til side og spurgte, om jeg ville hjælpe med at opbygge et droneberedskab, og det sagde jeg selvfølgelig ja til. Det er en fantastisk ting at kunne kombinere arbejde og hobby,” siger han.

    Se videoen, hvor Harley Poulsen viser droneudstyret frem og fortæller, hvad beredskabet kan bruge dronerne til:

     
    Skaber unikt overblik

    I dag har Sønderborg Brand & Redning tre droner i forskellige størrelser til at løse de operative opgaver. Dronepiloterne kører som udgangspunkt med til meldinger om bygningsbrand, naturbrand og eftersøgninger. Til disse opgavetyper er dronen et særdeles brugbart støtteværktøj, fortæller Harley Poulsen.

    “Dronen giver indsatslederen et unikt overblik. Til en bygningsbrand kan dronen eksempelvis afklare, hvor lang røgfanen er, og vi kan se, hvor varmepåvirkningen er størst. Men dronen er også et rigtig godt værktøj til eftersøgning, fordi vi kan se temperaturforskelle i landskabet med dronens termiske kamera og på den måde finde frem til folk, som ville være næsten umulige at finde til fods.”Majsmark

    På billedet ses det termiske kamera i brug. På få minutter lokaliserede dronen en person, der lå i en majsmark.

    “Det var en test, jeg lavede, hvor jeg bad en ven om at køre ud i et område, hvor fire store majsmarker støder op til hinanden, og gemme sig i en af dem. Jeg havde aldrig fundet ham til fods, men dronens termiske kamera kunne lynhurtigt afsløre, hvor han gemte sig,” siger Harley Poulsen.

    Også under virkelige hændelser har dronen gjort en forskel. Sidste år rykkede Sønderborg Brand & Redning ud til en stor halmbrand på Kegnæs, der tog flere dage at slukke. Da mandskabet troede, de var færdige med slukningsarbejdet, kunne billeder fra dronen afsløre, at der fortsat var ild i halmen.

    Godt fundament at bygge på

    Samtlige dronepiloter i Sønderborg Brand & Redning er erfarne holdledere, der kan supplere indsatslederen bedst muligt på skadestedet. Samtidig har det vist sig, at den baggrund, holdlederne har med sig, er meget værdifuld i arbejdet som dronepilot.

    “Vi vil gerne være sikre på, at indsatslederen kun får de informationer, han har brug for, og ikke bliver udsat for det, vi kalder information overload. Ofte står indsatslederen og dronepiloten ikke samme sted på skadestedet, og derfor foregår kommunikationen som regel over radio. Det stiller krav til, at dronepiloten er helt skarp, når han sender informationer videre, og når han modtager ordre fra indsatslederen,” siger Harley Poulsen.

    I beredskabet i Sønderborg har både ledelse og medarbejdere sat alt ind på at få en velfungerende dronetjeneste. Piloterne får løbende uddannelse og nyt udstyr for at understøtte den fortsatte udvikling.

    “Vi er gået all in. Men det har også været nødvendigt for at komme i gang og få stablet en dronetjeneste på benene, der virker. Vi har nogle dygtige og meget visionære chefer, der har kunnet se mulighederne i dronerne, og det har givet os et rigtig godt grundlag at bygge videre på,” siger Harley Poulsen.