Beredskabschef: Serviceniveau kan måles på flere måder

27. januar 2017

Af Rasmus Storgaard, beredskabschef i Beredskab Øst

Den 1. januar 2016 blev de sidste beredskabsenheder etableret som følge af en aftale mellem Kommunernes Landsforening og regeringen fra sommeren 2014. 87 beredskaber, primært forankret i egne kommuner, var nu blevet lagt sammen til 20 nye større beredskabsenheder, mens fire kommuner havde valgt at fortsætte deres eget beredskab.

Der er sket ændringer af beredskabslandkortet, og flere steder er beredskabet blevet reduceret. Eller er det?

Hvordan kan det spørgsmål være svært at svare på? Det er det heller ikke, hvis man udelukkende beskæftigede sig med mængde og tal. Hvis der før var ti af en slags, og der nu kun er ni, så må beredskabet være blevet reduceret.

Denne artikel vil ikke forsøge at benægte matematik og statistik, men den vil forhåbentlig bidrage til spørgsmålet om, hvordan man egentlig måler et serviceniveau.

Jeg vil bruge indsatsledervagt i Beredskab Øst som eksempel. Beredskab Øst er en af de nye fælleskommunale beredskabsenheder, der er etableret mellem Ballerup, Gentofte, Gladsaxe, Herlev og Lyngby-Taarbæk kommuner. Beredskabet betjener godt 280.000 indbyggere og har knap 3000 udrykninger om året.

Før 1. januar 2016 var der i alt fire indsatsledere på vagt i disse kommuner. Nogle af de fem kommuner var gået sammen om en fælles indsatsledervagt, mens andre fortsat havde egen indsatsledervagt i kommunen.

Den 1. januar 2016 blev Beredskab Øst etableret, en ny risikobaseret dimensionering trådte i kraft, og det var en realitet, at de tidligere fire indsatsledere på vagt nu blev reduceret til tre indsatsledere på vagt. Det synes derfor fuldstændig oplagt at konkludere, at der er sket en reduktion på 25 procent af vagtberedskabet på indsatsledere. Det kan ikke anfægtes, hvis det eneste, som betragtes, er antal.

Det forholder sig midlertidig mere nuanceret.

Responstid

Før sammenlægningen klarede hver indsatsleder i kommunen som udgangspunkt sig selv. I to kommuner, hvor man var gået sammen om en fælles indsatsledervagt, var to indsatsledere på vagt, hvoraf den ene havde en forlænget responstid (ti minutter ekstra).

Det forhold betyder, sammenlignet med i dag, at responstiden er uændret, da de tre nuværende indsatsledere understøtter hinanden på tværs af udrykningsområderne med mulighed for at sende flere i dagtimerne. Omvendt vil fire samtidige hændelser, hvor der ved alle er behov for indsatsledere, være en udfordring – det er ikke forekommet i 2016, men dog konstateret en håndfuld gange i perioden 2012 til 2014.

Kapacitet og tilhørsforhold

Tidligere var der i alt 13 indsatsledere i området til at dække fire vagter. I dag er der 14 indsatsledere til at dække 3 vagter. Der er således sket en forøgelse af antallet af operative indsatsledere, ligesom perioden med vagt – for nogle flere uger ad gangen – er reduceret til et mindre på hinanden følgende antal vagter.

Historisk havde de fem kommuner delvist benyttet sig af honorarlønnede indsatsledere, som var beskæftiget med indsatslederfunktion på deltidsbasis ved siden af et andet civilt arbejde. Ved sammenlægningen var der to honorarlønnede indsatsledere. Efter sammenlægningen er alle indsatsledere beskæftiget i beredskabsenheden og har en dagligdag med beredskabsrelaterede opgaver.

Kompetence

Nogle af indsatslederne holdt flere øvelser og blev yderligere kompetenceudviklet, mens andre overholdt kravet om 24-timers årlig obligatorisk vedligeholdelsesuddannelse. Der var ikke formaliserede krav til uddannelsesniveau og baggrund, og procedurer og forholdsordrer var forskellige eller manglede, og systematiserede introduktionsforløb og observatørperioder for nye indsatsledere blev ikke praktiseret generelt. Billedet var generelt differentieret.

I dag uddannes og kompetenceudvikles indsatslederne hele tiden. Der gennemføres månedlige læringsdage, de obligatoriske vedligeholdelsesøvelser er øget i antal for alle niveauer, indsatslederne deltager på tværfaglige samarbejdsøvelser med politi og regionen og bidrager til læring og kompetenceudvikling andre steder og i udlandet. Samlet set er antallet af formaliserede øvelsestimer på et år øget med mere end 500 procent. Dertil kommer deltagelse i øvelser og virksomhedsbesøg på vagtdage.

Der arbejdes nu med standardiserede procedurer, gennemprøvede action cards, forholdsordrer og planer – intet er overladt til tilfældigheder eller den enkeltes lokalkendskab eller form på dagen.

Det er nu et krav, at indsatslederen skal have gennemført basale brandtekniske kurser for at kunne agere som indsatsleder, således at bygningskendskab og tegningsforståelse er en forudsætning, ligesom deltagelse i introduktionsforløb og observatørvagter hos andre indsatsledere, samarbejdspartnere mv. er en nødvendighed, inden funktionen kan besættes.

Operative kapaciteter

De fem kommunale beredskaber havde før sammenlægningen i alt 11 fuldtidsansatte i beredskaberne, som kunne fungere operativt. Dette tal er nu forøget til mere end 20 ved at ændre opgavevaretagelsen mellem Beredskab Øst og leverandøren Falck. Det betyder, at større og længerevarende opgaver, bemanding af diverse krisestabe mv. nu kan fordeles ud på en større gruppe, afvikles i længere tid, og den samlede operative robusthed er mere end fordoblet.

Operativ ledelsesstruktur

Før sammenlægningen blev det operative beredskab (indsatsledere undtaget) varetaget af Falck. Fra 1. januar 2017 varetager Falck som udgangspunkt kun det manuelle niveau i hverdagene. Det betyder, at langt de fleste indsatsledere fra tid til anden også fungerer som holdledere på de døgnbemandede udrykningsenheder. Det vil derfor de fleste dage være muligt at råde over yderligere indsatsledere, eksempelvis på et større skadested.

Antallet af holdledere på et vagthold var før en til to, men er i dag øget til to til tre holdledere pr. vagthold, hvilket betyder, at den kommunale holdleder kan fungere som ledelsesstøtte for indsatslederen, og – hvis de rette kompetencer er til rådighed – som reel indsatsleder. I en sådan situation vil en holdlederuddannet fra Falck, som agerer på manuelt niveau, rykke op og overtage holdlederfunktionen, og en deltidsbrandmand rykke ind og dække den ”ledige plads”.

Hvorfor er det vigtigt? Det er det, fordi den gruppe indsatsledere, som også fungerer som holdledere, reelt medfører en stigning i antallet af timer om året, hvor der er flere indsatsledere til rådighed på 6 procent, og således kunne en anden vinkel være, at fra at have reduceret antallet af indsatsledere med 25 procent timer pr. år, har vi forøget det med 6 procent flere timer pr. år.

Konklusion

Når alt kommer til alt, så kunne det ved første øjekast se ud, som om vagtberedskabet for indsatsledere er reduceret med 25 procent, men når tal og forudsætninger undersøges i dybden, er forholdene anderledes. Timer i døgnet, hvor der er flere indsatsledere til rådighed, er forøget med seks procent.

Så hvis vi kan hæve os over at sammenligne ”antal” før og efter, men ser på de faktorer, som rent faktisk vil have en positiv indvirkning på resultat og kvalitet i opgaveløsningen, så kan det være, at tiden nu er moden til, at vi fjerner fokus fra antal og tider (reponstid) og i stedet vender blikket mod kapacitet, indhold, faglighed og kompetence, som samlet set vil bidrage til forbedret kvalitet i opgaveløsningen.

Nu skal vi så i gang med at undersøge, hvad kvalitet egentlig er for et begreb i beredskabet.

Relaterede nyheder

25. juni afholder et ekspertpanel nedsat af ministeren for samfundssikkerhed og beredskab, Torsten Schack Pedersen, sit første møde i København. En hovedopgave for panelet, der har to deltagere fra de kommunale beredskaber, bliver at komme med input til sammenspillet mellem det statslige og de kommunale redningsberedskaber.   Et ekspertpanel skal bruge resten af 2025 på […]

Sankthansaften er en travl aften for brandvæsenet med mere end dobbelt så mange udrykninger som på en normal aften. Følg de gode råd fra Danske Beredskaber og Beredskabsstyrelsen, hvis du vil undgå, at brandfolkene afbryder Midsommervisen. Brandvæsenet rykker ud til over dobbelt så mange 1-1-2 udkald sankthansaften som på en normal aften og nat. De […]

I kommunerne står man med en udfordring, man ikke kender omfanget af, så skal vi lykkes med at sikre borgerne til det aktuelle trusselsbillede, så er der ifølge KL brug for klare guidelines fra regeringen. På Folkemødet 2025 var Danske Beredskaber den 13. juni vært for en debat, hvor et panel bestående af minister for […]

Der blev kæmpet en brav kamp mellem Aksel fra Østjyllands Brandvæsen og Niels Oluf fra Hovedstadens Beredskab i finalen i single disciplinen for herrer i DM i FireFit under Danske Beredskabers Årsmøde 2025. Se hele finalen i videoen herunder samt medalje overrækkelsen.

Hos Danske Beredskaber er man efter årsmødet den 3. og 4. juni med stor tilslutning fra både deltagere, udstillere og udøvere nu klar med datoen for Årsmødet 2026. Efter to dage med fuld tryk på både udstillinger og scenerne på Årsmødet 2025, hvor blandt mange andre ministeren for samfundssikkerhed og beredskab, KL, Beredskabsstyrelsen og Danske […]

Magt uden kontrol er nyttesløs. Det oplevede brandfolkene i det oversvømmede Valencia, da de i oktober 2024 kæmpede en næsten umulig kamp mod enorme regnmængder. Forestil dig, at der på én dag falder stort set al den nedbør, som ellers falder i løbet af et helt år. Det var situationen i den spanske region Valencia […]

En 13-årig pige fra Grenaa viste stort heltemod og handlekraft, da hun med en snarrådig indsats reddede sin far fra at blive klemt ihjel under en bil. På Årsmødet i Danske Beredskaber blev det hyldet med tildelingen af foreningens hæderslegat på 10.000 kroner. D. 17. august 2024 kl. 16:52 bliver Beredskab & Sikkerhed tilkaldt til […]

Beredskabet fylder mere i den offentlige debat, end den har gjort i mange år, og ved Danske Beredskabers årsmøde i Odense deltog beredskabsminister Torsten Schack Pedersen i en paneldebat, som især kom til at handle om uklarhederne i sektoransvaret. Formand for Danske Beredskaber, Jarl Vagn Hansen, efterlyste den 3. juni under en debat med topfolkene […]

Der var opsang på programmet, da beredskabsdirektør i Beredskab Øst, Rasmus Storgaard, tirsdag eftermiddag holdt oplæg om brand i parkeringsanlæg til Danske Beredskabers årsmøde. Opsangen var henvendt til lovgiverne, som efter Rasmus Storgaards mening slet ikke tager de risici alvorligt, som er forbundet med brande i p-huse og p-kældre. På trods af en grundig DBI-analyse […]

Målet helliger ikke nødvendigvis midlet – heller ikke i beredskabet. Når beredskaberne skal løse de samfundskritiske opgaver, vi er sat i verden for, har vi ofte travlt og handler hurtigt. Alligevel bør vi i høj grad være opmærksomme på de konsekvenser, vores arbejde har – ikke mindst når det gælder klimaet og vores CO₂-aftryk. I […]

Brandbiler, top-trænede brandfolk og politikere kæmper i Odense Congress Center om opmærksomeheden under Årsmødet i Danske Beredskaber, hvor arrangørerne forventer mere end 1000 deltagere den 3. og 4. juni. Rekordmange udstillere har meldt deres ankomst til Årsmødet i Danske Beredskaber, med nyeste viden, fineste teknologi, og innovation til beredskabets udvikling. Det bliver endnu en gang […]

Man er i redningsberedskabet ikke godt nok rustet til mange af de opgaver, beredskabet står overfor, og udviklingen går lige nu stærkere end beredskaber kan følge med til, lød det i Jarl Vagn Hansens beretning under Danske Beredskabers generalforsamling den 2. juni i Odense. Det har været et helt vildt år, og det bliver endnu […]

Formandens beretning om foreningens virksomhed i beretningsåret 2024-2025 Kære alle Velkommen til den årlige generalforsamling i Danske Beredskaber. Den seneste generalforsamling blev afholdt i Aalborg i september måned, hvorefter bestyrelsen fik følgende sammensætning: Formand Jarl V. Hansen Næstformand Lars Robétjé Sekretær Claus Bo Nielsen Kasserer Diana Sørensen Bestyrelsesmedlem Jakob Vedsted Andersen Bestyrelsessuppleant Kim Wemmelund Tak […]

Danske Beredskaber går konstruktivt til opgaven med styrke samfundssikkerheden tæt på danskerne efter en ny økonomiaftale mellem KL og regeringen blev indgået natten til den 27. maj. De kommunale beredskaber må vente til begyndelsen af 2026 med at få vished for, hvordan regeringen vil styrke det civile beredskab i Danmark, for først skal en analyse […]

Den 3. og 4. juni afholder Danske Beredskaber Årsmøde i Odense. Her vises det nyeste udstyr frem samtidig med at ministeren for samfundssikkerhed og beredskab, KL, Beredskabsstyrelsen og Danske Beredskaber mødes på scenen for at debattere beredskabets tilstand.  Nedtællingen til årets store faglige festfyrværkeri og notorisk berømte netværksdage i redningsberedskabet er i den absolut sidste […]

60 procent af udrykninger til grillrelaterede brande skyldes uforsigtig håndtering af gløder og aske. Grillsæsonen er i fuld gang, og når vi griller, er der risiko for, at der opstår brand – særligt når det er tørt. Her skal du især være opmærksom på, hvordan du håndterer gløder og aske. Når brandvæsenet tilkaldes, er forkert […]

Hvordan sikrer vi, at det kommunale beredskab kan klare fremtidens opgaver? Det diskuterer et panel med beredskabets minister den 13. juni under Folkemødet 2025. På Folkemødet 2025 er Danske Beredskaber vært for en debat fredag den 13. juni fra klokken 10.00 til 11.00 , hvor et panel bestående af minister for samfundssikkerhed og beredskab, Torsten […]

Sektoransvaret halter, og civilbeskyttelsen halser bagefter, advarer beredskabsdirektør. Når Danmark rammes af kriser, er det stadig uklart, hvem der egentlig har ansvaret – og hvor længe. Det stod klart under en skarp debat på Sikkerhedsbranchens foreningsdag dem 22. maj, hvor formand i Danske Beredskaber og beredskabsdirektør i TrekantBrand, Jarl Vagn Hansen, efterlyste en opdatering af […]

I uge 20 var Danske Beredskaber til Council meeting i FEU og efter tre dage med drøftelser om ledelse og strategi er det besluttet at øge interessevaretagelsen i forhold til EU. Der blev fra den 14. til den 16. maj afholdt Council meeting i Federation of European Fire Officers i Prag med deltagelse af det […]

Saftspændte grønne blade og roligt vejr betyder at brandfaren er begrænset selvom tørkeindekset er højt. Det er altså ifølge Danske Beredskaber helt okay at tænde op i grillen. Selvom DMI melder at Tørkeindekset viser risiko for høj tørke eller forhøjet tørke rundt i landet, så er det ifølge Danske Beredskaber ikke ensbetydende med, at der […]

Den 3. og 4. juni samler Danske Beredskaber de største aktører i det civile beredskab i Odense, for kun gennem dialog og samarbejde kan vi sikre trygheden tæt på danskerne. Årsmødet i Danske Beredskaber er et samlingssted for hele det danske redningsberedskab, og den 3. og 4. juni 2025 vil der være fokus på alle […]

Enhver hændelse starter og slutter lokalt i kommunerne, så skal civilsamfundets organisationer integreres i krisestyringen, så kræver det koordinering med det kommunale redningsberedskab. Hvor ringer du hen, hvis ulykken rammer, eller der opstår tvivl om, hvem der kan hjælpe? I Danmark ringer nødstedte i første omgang til 1-1-2, og det vil i næsten alle tilfælde […]

Sirenen! – både den fysiske og den på din telefon – er et varslingssystem, der betyder, at du skal gå indenfor og søge information hos DR og TV 2. Men ikke den 7. maj – her er det bare en øvelse. Det er det statslige beredskab, Beredskabsstyrelsen, der vedligeholder og kontrollerer sirenevarslingssystemet i Danmark. Sirenerne […]

Siden 2016 er antallet af udrykninger til brand og situationer med overhængende fare for brand i private boliger faldet med 23 procent, og nu skal en analyse af brandårsagerne få tallet endnu længere ned. I 2024 rykkede de kommunale redningsberedskaber 3.076 gange ud til brand eller fare for brand i private boliger, og det er […]

Få nyhedsbrev i indbakken

Tilmeld dig Danske Beredskabers nyhedsbrev
0U2A0104