Natten til den 26. september 2016 brændte Svinkløv Badehotel helt ned til grunden, og dermed er det i dag to år siden, at det ikoniske hotel i sin oprindelige facon forsvandt fra landkortet.
I forbindelse med toårsdagen for den voldsomme brand iværksætter Nordjyllands Beredskab en forebyggelseskampagne, der skal sætte fokus på brandsikkerheden på hoteller – og i særdeleshed på ældre hoteller.
Det skal blandt andet ske ved, at udvalgte hoteller vil få tilbuddet om et besøg af det nordjyske beredskabs forebyggelsesafdeling, der vil forsøge at vise nogle af de forebyggende tiltag, der kan gøres for, at hotellerne kan højne brandsikkerheden.
”Vi har analyseret os frem til, at der er 65 hoteller i vores dækningsområde, der er bygget før 2006, og som ikke har et ABA-anlæg, så der ikke er en automatisk tilkaldelse af brandvæsenet. Dem vil vi enormt gerne i kontakt med og have en dialog med”, fortæller Diana Sørensen, der er beredskabsdirektør for Nordjyllands Beredskab.
I alt er der 136 hoteller i det nordjyske område, der er bygget før 2006, men heldigvis har godt halvdelen af disse allerede et ABA-anlæg, hvilket dog ikke er et lovmæssigt krav.
Trygheden skal styrkes
Som det er i dag, så er ældre hoteller underlagt de samme regler, som dengang hotellet blev opført. Men siden da kan der være sket meget med teknologi- og brandsikkerhedsudviklingen, og det er derfor at frygte, at nogle hoteller har utidssvarende og utilstrækkelige brandsikkerhedsforanstaltninger.
Noget, Danske Beredskaber fortsat råber vagt i gevær omkring.
Og selvom hoteller ikke fylder meget i brandstatistikkerne, så kan en brand på et hotel være fatal, hvis der er tilskadekomst eller omkomne blandt gæster på hotellerne, fortæller Diana Sørensen.
”Heldigvis er det trygt på langt de fleste hoteller og overnatningssteder, men vi er helt overbeviste om, at vi kan bruge vores faglighed og brandsikkerhedsekspertise til at gøre det endnu tryggere”, lyder det fra Diana Sørensen, der håber, de ældre hoteller vil tage imod tilbuddet om en hjælpende hånd fra beredskabet.
Fokus på borgeren og personalet
For kampagnen skal netop ses som en hjælpende hånd.
Det er nemlig ikke nødvendigvis de store omvæltninger, der skal til, for at der kan skabes øget sikkerhed på overnatningsstederne. Eksempelvis er der på alle overnatningssteder en evakueringsplan, der hænger fremme på værelset, men ifølge Diana Sørensen er det formentlig langt fra alle gæster, der prioriterer at kigge den igennem.
”I beredskabet er vi nok en smule miljøskadede, så vi skal nok få tjekket evakueringsplanen, når vi privat gæster et hotel. Men det er også vigtigt, at den almene borger ved, hvordan man skal agere i tilfælde af brand,” fortæller Diana Sørensen og uddyber:
”Hvis vi kan gøre borgerne en større forståelse af, at de også har en aktiv rolle ved en brand, så vil der forhåbentlig være en større opmærksomhed omkring emnet”, fortæller hun.
På samme måde gør det sig gældende for medarbejderne på overnatningsstederne, der skal have klar besked om, hvad deres rolle er, hvis der opstår en brand. Noget, der kun kan forbedres, hvis beredskabet og det enkelte hotel samarbejder i endnu højere grad, lyder det.
”Vores klare forhåbning er, at vi med denne kampagne kan være med til at forebygge hændelser på overnatningssteder ved en dialog, i stedet for at det det skal gøres ved tilsyn og påbud”, fortæller Diana Sørensen, inden hun afslutter:
”Vi har dog været så heldige, at de enkelte hoteller og deres brancheorganisation, HORESTA, har været meget positiv og imødekommende over for tiltagene, samtidig med at de er meget villige til at lære”.
Du kan læse lidt mere om Nordjyllands Beredskabs kampagne lige her.