Hos Danske Beredskaber vurderer man at regeringen har skabt en stærk faglig styrelse i Torsten Schack Pedersens nye Ministerium for Samfundssikkerhed og Beredskab.
For at et nyt ministerium på beredskabets område skal kunne samle trådene og etablere en fremtidig platform for et stærkt civilt beredskab i Danmark, vil det kræve, at ministeren får politisk magt til at få ting til at ske. Og med overførslen af væsentlige sagsområder fra Forsvarsministeriet, Justitsministeriet, Erhvervsministerier, Finansministeriet, Miljøministeriet, Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet mener man i Danske Beredskaber, at Torsten Schack Pedersen har fået et godt grundlag at arbejde ud fra.
I Danske Beredskaber vurderer sekretariatschef Bjarne Nigaard, at der med de udmeldte ansvarsområder bliver tale om et handlekraftigt Ministerium for Samfundssikkerhed og Beredskab.
-Der er en god og fornuftig samling af styrelser, opgaver og kontorer i det nye ministerium. Det giver en faglig betryggende ballast for det nye Ministerium for Samfundssikkerhed og Beredskab, siger Bjarne Nigaard, som dog stadig mangler svar på, hvordan ministeren skal samle kræfterne på tværs af hele det civile beredskab.
-Vi mangler at finde ud af, i hvilket omfang ministeren får bemyndigelser til at fastsætte et tværgående beredskabsniveau i Danmark. Vil ministeren for eksempel kunne sige til sine kolleger i andre ministerier, at de skal have nødstrøm på deres område i tre døgn? Vil ministeren kunne sige til kommunerne, at de skal kunne brødføde folk på plejehjem og i institutioner i tre døgn? Og skal regionerne kunne sørge for at sygehusene skal fortsætte med at kunne operere og passe de indlagte patienter i op til tre døgn? Det mangler vi stadig svar på, siger Bjarne Nigaard.
Hos Danske Beredskaber er man tilfredse med, at regeringen med etableringen af det nye Ministerium for Samfundssikkerhed og Beredskab nu vil udvikle et mere robust civilt beredskab i Danmark, og på landets 241 brandstationer står alle klar til at hjælpe det nye ministerium godt fra land.
-Vi tager fat i den nye minister med det samme, og spørger hvordan vi kan hjælpe og bidrage i det nye ministerium. De 29 kommunale beredskaber spiller en væsentlig rolle i beredskabet, og vi ser frem til at medvirke til at gøre det civile beredskab endnu stærkere sammen med de øvrige aktører på området, siger Bjarne Nigaard, som gør opmærksom på, at vi langt fra er i mål.
-Beredskabsplanlægningen i Danmark bliver ikke bedre af, at ansvaret skifter adresse. Beredskabet i Danmark bliver kun bedre, hvis det nye Ministerium får tværgående beføjelser.
I det kommunale beredskab har man noteret sig, at DMI stadig har ansvaret for varslingssystemet i forhold til klimahændelser. Der vil altså også fremover være et behov for en tæt koordination mellem DMI og beredskabet.
Det samme gør sig gældende i forhold til samarbejdet med Energistyrelsen, da det er her, de nye grønne energiformer hører hjemme. Her ligger risikovurderingen ved etableringen og udbygningen af den grønne energi stadig ved Energistyrelsen, og det vil fortsat være Energistyrelsen, der skal lave reglerne på dette område.
Man noterer sig også, at Bygningsreglementet bliver i Social og boligstyrelsen – hvilket betyder, at fastsættelser af personsikkerhedsniveau og brandsikkerhedsniveau i forbindelse med bygninger bliver her, men på alle tre områder er Danske Beredskaber klar til at indgå i drøftelser med den nye minister, da det alt sammen er emner, der rækker ind i de opgaver, der løses af de kommunale beredskaber.
Følgende sagsområder overgår nu ifølge Kongelig Resolution af den 29. august 2024 til det nye Ministerium for Samfundssikkerhed og Beredskab:
Fra Forsvarsministeriet:
Ressortansvaret for beredskabsområdet, herunder Beredskabsstyrelsen og implementering af direktiv om kritiske enheders modstandsdygtighed (CER-direktivet), sager ved rørende cybersikkerhed og digital informationssikkerhed, herunder Center for Cybersikkerhed bort set fra Netsikkerhedstjenesten og de øvrige dele af Center for Cybersikkerhed, som varetager den operative defensive cyberindsats samt opgaver vedrørende Forsvaret, opgaven som national it-sikkerhedsmyndighed, sager vedrørende sikkerhed og beredskab på teleområdet, akkreditering af it-systemer til behandling af klassificerede oplysninger, standarder for cybersikkerhed, sager vedrørende implementering af direktiv om foranstaltninger til sikring af et højt fælles cybersikkerhedsniveau i hele Unionen (NIS2-direktivet), sager vedrørende sikker kommunikation, herunder vedrørende REGNEM- og SMART- systemerne til klassificeret kommunikation, sager vedrørende kystrednings tjenesten samt sager vedrørende havmiljøbered skabet, herunder ansvaret for og dedikerede kapaciteter til bekæmpelse af miljøhændelser i havet og omkring maritim energiinfrastruktur.
Fra Justitsministeriet:
Sager vedrørende generel for syningssikkerhed, herunder Styrelsen for Forsyningssikkerhed, sager vedrørende generel rådgivning om forebyggelse af terror- og spionagetruslen, sager og opgaver vedrørende koordination af national krisestyring og-kommunikation, herunder den Nationale Operative Stab og Det Centrale Operative Kommunikationsberedskab, sager ved rørende fysisk informationssikkerhed, herunder opgaven som national informationssikkerheds myndighed og sikkerhedscirkulæret, sager vedrørende alarmcentralerne og SINE-systemet, sager og opgaver i medfør af strandingsloven og lov om tillæg til strandingsloven af 10. april 1895 og sager vedrørende lov om erstatning for atomskader (nukleare skader).
Fra Finansministeriet:
Sager vedrørende sikker kommunikation, herunder Statens IT’s TTJ-systern.
Fra Erhvervsministeriet:
Sager vedrørende cyber sikkerhedscertificering og-tilsyn, sager vedrørende lodsområdet samt sager vedrørende sejlads sikkerhed.
Fra Miljøministeriet:
Sager vedrørende havmiljøberedskabet, herunder beredskabsplaner i tilfælde af forurening fra olie og gasplatforme og øvrige plat forme i medfør af beredskabsbekendtgørelsen, sager vedrørende stormflodberedskabet samt sager vedrørende koordination af vandsektorberedskab og kystbeskyttelsesprojekter.
Fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet:
Sager og opgaver vedrørende digital informationssikkerhed, herunder national strategi for cyber- og informationssikkerhed, implementering af ISO 27001-standarden om informationssikkerhed, cyberhotline for digital sikkerhed, Cybersikkerhedsrådet, cybersikkerhedspagten og sikkerdigital.dk og sager vedrørende implementering af direktiv om foranstaltninger til sikring af et højt fælles cybersikkerhedsniveau i hele Unionen (NIS2-direktivet).
Fra Uddannelses- og Forskningsministeriet:
Sager vedrørende deponering af radioaktivt affald,
Fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet:
Sager vedrørende koordination af håndteringen af konkrete sikkerhedshændelser vedrørende kritisk infrastruktur på havet, herunder søkabler, rørledninger, vindmølleparker, boreplatforme mv.
Læs hele den kongelige resolution her
(Danske Beredskaber har tidligere skrevet, at seks ministerier har overflyttet magt til Ministerium for Samfundssikkerhed og Beredskab – det er nu rettet til otte ministerier.)