Beredskabskonferencen (tidligere kaldet årsmøde) har eksisteret siden 1954, hvor det blev afholdt første gang i Fredericia. De efterfølgende år gik værtskabet på skift rundt i landet, men siden 2017 har Årsmødet været afholdt i Odense Congress Center.
Beredskabskonferencen varer to dage og kombinerer en beredskabsudstilling med faglige oplæg, der giver deltagerne ny viden og inspiration til arbejdet i beredskabet.
Det er den største beredskabskonference på dansk jord og er blevet afholdt gennem flere årtier. De seneste år har der været over 1.000 besøgende og mere end 70 messestande.