Krisestyringskonference gav deltagere konkrete værktøjer og ny inspiration

16. oktober 2019

Fremtidens beredskab skal ikke blot kunne håndtere de såkaldte blå blink-kriser. De senere år er kommunernes efterspørgsel på at få beredskabernes hjælp til også at håndtere kommunale kriser steget stødt.

I begyndelsen af oktober afholdte Danske Beredskaber sin første krisestyringskonference. Formålet med konferencen var at gøre deltagerne klogere på velafprøvede krisestyringskoncepter og skabe rammerne om erfaringsudveksling på tværs af beredskaber.

Og det lykkedes til fulde, fortæller Casper Bøge Christensen, der deltog i krisestyringskonferencen på Hotel Munkebjerg i Vejle. Til daglig arbejder han som operativ chef i Trekantområdets Brandvæsen.

”Jeg synes, det var en rigtig god konference. Det var hamrende spændende at høre nogle af de beredskaber, der er virkelig langt fremme med krisestyring, fortælle om deres erfaringer. Samtidig var der tid til, at vi kunne tale sammen på kryds og tværs og skabe nye kontakter. Det fungerede virkelig godt,” siger han.

Et højt fagligt niveau

Tilbage i september var Trekantområdets Brandvæsen en del af den nationale kriseøvelse, KRISØV. I år tog øvelsen udgangspunkt i kemiske hændelser i Sydøstjylland.

Beredskabet afprøvede en ny type krisestyringsorganisation med én beredskabsfaglig stab, der var placeret i operationscentret. Under øvelsen udpegede man nogle forbindelsesofficerer til at holde kontakt mellem den beredskabsfaglige stab og de øvrige stabe.

Og det viste sig at være utrolig effektivt, fortæller Casper Bøge Christensen, der holdt oplæg på krisestyringskonferencen om Trekantområdets Brandvæsens erfaringer med blandt andet et nyindkøbt IT-støtteværktøj.

”Under KRISØV 2019 testede vi for første gang vores nye krisestyringsværktøj, Assign Krisestyring. Det er udviklet til at kunne give et langt bedre overblik og til at dele informationer på tværs af stabe, så man altid er fuldt opdateret, uanset hvor man befinder sig. Systemet var en af hovedårsagerne til, at det gik så godt for vores vedkommende i KRISØV. Det var en kæmpe succes,” siger han.

Casper Bøge Christensens oplæg fik flere roser med på vejen af de øvrige deltagere. Det samme gjorde oplægget fra Østjyllands Brandvæsens direktør, Kasper Sønderdahl. Med sin store erfaring i krisestyring holdt han et oplæg om rollebaseret krisestyring, hvor deltagerne også selv kom i spil.

Det fortæller Morten Sønderby Sørensen, der er beredskabsdirektør i Beredskab & Sikkerhed.

”Kasper Sønderdahl har en enorm stor viden om krisestyring, som han er rigtig dygtig til at videreformidle. Rollebaseret krisestyring er noget, vi også arbejder med i Beredskab & Sikkerhed, så derfor var det rigtig fedt at træne det og ikke mindst få nye perspektiver på det. I det hele taget synes jeg, oplæggene var meget anvendelsesorienterede, og det tror jeg også, det skal være, når man sætter så meget tid af til det. Det skal være forholdsvis konkret, så man føler, man har noget med hjem og kan arbejde videre med,” siger han.

Krisestyring kan bruges i flere sammenhænge

Det er forskelligt fra beredskab til beredskab, hvor langt man er i arbejdet med krisestyring. Nogen beredskaber er langt fremme og har stor viden om blandt andet IT-støtteværktøjer og krisestyringskoncepter, mens andre først lige har taget hul på arbejdet med at sætte krisestyringen i system.

I Beredskab & Sikkerhed mærker Morten Sønderby Sørensen, at beredskabets ejerkommuner meget gerne vil inddrage beredskabet i krisestyringen af kommunale hændelser.

”Krisestyring fylder faktisk meget i vores dagligdag. Ikke så meget i forhold til vores blå blink-opgaver, som jo ofte er i en størrelse, hvor der ikke er behov for krisestyring. Men for vores ejerkommuner betyder det rigtig meget, at vi kan levere krisestyring på de kommunale hændelser, hvor der er så meget på spil omkring presse, intern håndtering, personale og pårørende. Derfor er det helt afgørende for dem, at vi kan levere et system og nogle processer, som kan understøtte dem, når de står i en krise, og vi mærker, at vi i endnu større grad end tidligere bliver involveret i den type hændelser og høster stor anerkendelse for vores hjælp i den forbindelse,” siger han.

Hos Trekantområdets Brandvæsen er det Casper Bøge Christensens ønske at anvende delelementer fra krisestyringen oftere til at løfte kvaliteten af opgaveløsningen – for eksempel i større hverdagshændelser.

”Der ligger mange gode ting og tankesæt i krisestyring, som vi sagtens kunne anvende noget oftere. I fredags havde vi en skarp hændelse med oversvømmelse i store dele af vores dækningsområde, hvor jeg var operationschef, og der brugte jeg blandt andet delelementer fra krisestyring i forhold til at samarbejde med kommunerne. Så kan det godt være, at der ikke var nedsat klimastab, og at LBS’en ikke var aktiveret, men det ændrer ikke ved, at samarbejdsmekanismerne og IT-støttesystemerne var præcis de samme som under en krise,” siger han og fortsætter:

”Jeg tror, vi overser mange ting i hverdagen, fordi der ofte er flere interessenter i en hændelse end bare os og borgeren. Og hvis man kigger på, hvor mange større hverdagshændelser, der er, så er der et rigtig stort potentiale til at træne det grundlag i hverdagen. Når den store krise så indtræffer, er vi lige dét mere skarpe.”

Masser af viden samlet på ét sted

Under krisestyringskonferencen deltog 36 medarbejdere fra de kommunale beredskaber. Deltagerne var en god blanding af beredskabsdirektører og medarbejdere, der arbejder med krisestyring og Plan for Fortsat Drift i de enkelte beredskabsenheder.

”Vi kom lige et spadestik dybere, fordi mange af deltagerne havde stor ekspertise omkring krisestyring og kunne bidrage med utrolig meget viden. Det gav en god dynamik, at deltagerkredsen både var direktører og medarbejdere, som arbejder med krisestyring. For selvfølgelig er det os som direktører, der har det overordnede ansvar, men det er jo mange gange de enkelte medarbejdere, som rent faktisk har fingrene nede i systemerne,” siger Morten Sønderby Sørensen.

Både han og Casper Bøge Christensen peger på, at krisestyringskonferencen satte en god ramme for netværk på tværs af beredskabsenhederne. Og det blev udnyttet til fulde i pauserne mellem oplæggene.

”Generelt synes jeg, det fede ved konferencen var, at der sad så mange mennesker, som virkelig brænder for krisestyring, og der er så meget viden i de her folk. Næste gang, jeg står med en problemstilling på det her område, ved jeg præcis, hvem jeg skal ringe til for at få input og sparring. Det netværk har jeg ikke haft før,” siger Casper Bøge Christensen.

Det fagligt høje niveau og de gode muligheder for videndeling og erfaringsudveksling har givet dem begge blod på tanden til at deltage i krisestyringskonferencen igen, såfremt det nye tiltag bliver en fast del af Danske Beredskabers konferencekatalog.

”På sigt kunne man måske overveje at have ét element i løbet af konferencen med inspiration udefra. Det kunne godt være fra udlandet, men jeg tror faktisk også, der kunne være rigtig meget at hente ved at bringe andre aktører inden for Danmarks grænser i spil, så det heller ikke bevæger sig for langt væk fra den verden, vi er en del af. Det kunne være, man kunne få ny inspiration ved at høre, hvordan sundhedsvæsnet arbejder med kriser eller måske en privat virksomhed,” siger Morten Sønderby Sørensen.

Relaterede nyheder

Danske Beredskaber går konstruktivt til opgaven med styrke samfundssikkerheden tæt på danskerne efter en ny økonomiaftale mellem KL og regeringen blev indgået natten til den 27. maj. De kommunale beredskaber må vente til begyndelsen af 2026 med at få vished for, hvordan regeringen vil styrke det civile beredskab i Danmark, for først skal en analyse […]

Den 3. og 4. juni afholder Danske Beredskaber Årsmøde i Odense. Her vises det nyeste udstyr frem samtidig med at ministeren for samfundssikkerhed og beredskab, KL, Beredskabsstyrelsen og Danske Beredskaber mødes på scenen for at debattere beredskabets tilstand.  Nedtællingen til årets store faglige festfyrværkeri og notorisk berømte netværksdage i redningsberedskabet er i den absolut sidste […]

60 procent af udrykninger til grillrelaterede brande skyldes uforsigtig håndtering af gløder og aske. Grillsæsonen er i fuld gang, og når vi griller, er der risiko for, at der opstår brand – særligt når det er tørt. Her skal du især være opmærksom på, hvordan du håndterer gløder og aske. Når brandvæsenet tilkaldes, er forkert […]

Hvordan sikrer vi, at det kommunale beredskab kan klare fremtidens opgaver? Det diskuterer et panel med beredskabets minister den 13. juni under Folkemødet 2025. På Folkemødet 2025 er Danske Beredskaber vært for en debat fredag den 13. juni fra klokken 10.00 til 11.00 , hvor et panel bestående af minister for samfundssikkerhed og beredskab, Torsten […]

Sektoransvaret halter, og civilbeskyttelsen halser bagefter, advarer beredskabsdirektør. Når Danmark rammes af kriser, er det stadig uklart, hvem der egentlig har ansvaret – og hvor længe. Det stod klart under en skarp debat på Sikkerhedsbranchens foreningsdag dem 22. maj, hvor formand i Danske Beredskaber og beredskabsdirektør i TrekantBrand, Jarl Vagn Hansen, efterlyste en opdatering af […]

I uge 20 var Danske Beredskaber til Council meeting i FEU og efter tre dage med drøftelser om ledelse og strategi er det besluttet at øge interessevaretagelsen i forhold til EU. Der blev fra den 14. til den 16. maj afholdt Council meeting i Federation of European Fire Officers i Prag med deltagelse af det […]

Saftspændte grønne blade og roligt vejr betyder at brandfaren er begrænset selvom tørkeindekset er højt. Det er altså ifølge Danske Beredskaber helt okay at tænde op i grillen. Selvom DMI melder at Tørkeindekset viser risiko for høj tørke eller forhøjet tørke rundt i landet, så er det ifølge Danske Beredskaber ikke ensbetydende med, at der […]

Den 3. og 4. juni samler Danske Beredskaber de største aktører i det civile beredskab i Odense, for kun gennem dialog og samarbejde kan vi sikre trygheden tæt på danskerne. Årsmødet i Danske Beredskaber er et samlingssted for hele det danske redningsberedskab, og den 3. og 4. juni 2025 vil der være fokus på alle […]

Enhver hændelse starter og slutter lokalt i kommunerne, så skal civilsamfundets organisationer integreres i krisestyringen, så kræver det koordinering med det kommunale redningsberedskab. Hvor ringer du hen, hvis ulykken rammer, eller der opstår tvivl om, hvem der kan hjælpe? I Danmark ringer nødstedte i første omgang til 1-1-2, og det vil i næsten alle tilfælde […]

Sirenen! – både den fysiske og den på din telefon – er et varslingssystem, der betyder, at du skal gå indenfor og søge information hos DR og TV 2. Men ikke den 7. maj – her er det bare en øvelse. Det er det statslige beredskab, Beredskabsstyrelsen, der vedligeholder og kontrollerer sirenevarslingssystemet i Danmark. Sirenerne […]

Siden 2016 er antallet af udrykninger til brand og situationer med overhængende fare for brand i private boliger faldet med 23 procent, og nu skal en analyse af brandårsagerne få tallet endnu længere ned. I 2024 rykkede de kommunale redningsberedskaber 3.076 gange ud til brand eller fare for brand i private boliger, og det er […]

Det voldsomme strømnedbrud i store dele af Spanien og Portugal, og dele af Frankrig har store konsekvenser. Mister vi på tilsvarende vis strømmen i Danmark frygter man hos Danske Beredskaber, at det vil kortslutte sikringen på sektoransvaret. Forestil dig, at al strømmen forsvinder så du ikke kan få kontakt til din familie, vandhanen løber tør, […]

Afskaffelsen af afgangstidskravet er en håndsrækning til beredskaberne og befolkningen i tyndt befolkede områder, da reglerne letter rekrutteringen af deltidsbrandmænd og frivillige brandfolk. Hos Danske Beredskaber kalder man det en reel håndsrækning til at sikre trygheden tæt på borgerne, så her er man meget tilfredse med, at Torsten Schack Pedersen, minister for Samfundssikkerhed og Beredskab, […]

Danske Beredskaber er den 23. og 24. april vært for Nordisk møde, hvor de nordiske landes foreninger for beredskaber udveksler erfaringer og viden om beredskab. Der udveksles i disse dage på Hovedbrandstationen i København erfaringer og aktuel viden på en lang række strategiske og taktiske områder i relation til det borgernære beredskab, ligesom nye fælles […]

Der er ifølge Danske Beredskaber et klart forbedringspotentiale når det kommer til at brandsikre vores fælles kulturarv, for vi er langt efter vores nordiske naboer i Norge og Sverige. Den 16. april er det ét år siden at Hovedstadens Beredskab gik forrest for at redde Danmarks første fredede bygning, Børsen. En bygning, hvis grundsten blev […]

Danmark står ifølge Torsten Schack Pedersen, minister for samfundssikkerhed og beredskab overfor “det mest alvorlige risiko- og trusselsbillede siden anden verdenskrig”, det var konklusionen efter præsentationen af Nationalt Risikobillede 2025, men hvordan der skal dæmmes op for truslerne ude hos borgerne, gav ministeren og et hyrdebrev til kommunerne ikke svar på. Nationalt Risikobillede 2025 (NRB […]

Minister for Samfundssikkerhed og Beredskab, Torsten Schack Pedersen (V), har 23. april indkaldt Folketingets partier til en drøftelse af afgangstidskravets endeligt og indførelsen af lokale vurderinger som et formaliseret krav. Nu er det snart fem minutter i lukketid for afgangstidskravet på fem minutter, for i et Folketingssvar til Mike Villa Fonseca skriver Torsten Schack Pedersen […]

Brande forårsaget af ukrudtsbrændere var sidste år årsag til over 400 udrykninger. Vær opmærksom og følg tre råd, når du bruger ukrudtsbrænderen. Sidste år rykkede brandvæsenet ud til 402 brande forårsaget af ukrudtsbrændere, hvilket er det højeste antal i fem år. I maj måned toppede antallet med over tre brande om dagen i gennemsnit. – […]

Østjyllands Brandvæsen og Slagelse Brand og Redning rykker ud til brandslukning på skibe til søs i dansk territorialfarvand og tilgrænsende farvande, og det kræver store kapaciteter til vands, til lands og i luften. Beredskabsstyrelsen har indgået en aftale om brandslukning på skibe til søs for de kommende otte år, og opgaven skal som de foregående […]

Danske Beredskabers Netværk Ledelse var i uge 13 samlet i Fredericia til temaseminar, hvor netværksstrukturen fik et servicetjek ligesom også de strategiske sigtepunkter blev opdateret. Der skal ifølge Aftale om beredskabsområdet 2025-2026 iværksættes en “analyse af samspillet mellem det statslige og de kommunale redningsberedskaber for at understøtte fremtidige behov i lyset af de ændrede udfordringer”, […]

’Mød os i uniform’ samlede 29. marts tusinder af voksne og børn på havnen i Kalundborg, da brandvæsenet, politiet, forsvaret, hjemmeværnet og ambulancetjenesten viste, hvem der passer på os.   Vestsjællands Brandvæsen var rigt repræsenteret på arrangementet ’Mød os i uniform’ den 29. marts på havnen i Kalundborg, hvor Forsvar & Beredskab havde samlet repræsentanter […]

Brandfaren er relativt høj over det meste af landet, for selvom det har været koldt i længere tid, så har 178 brande i den knastørre vegetation sat brandvæsenet på hårdt arbejde i marts måned.   Hvis man har planer om at tage ud i naturen de kommende dage, skal man være opmærksom på, at åben […]

Mere præcise vejrvarslinger fra DMI gør det lettere for beredskaberne at prioritere, hvor udstyr og mandskab kan gøre den største forskel for at sikre borgerne og vigtig infrastruktur. Danmarks Metrologiske Institut har udviklet en ny Ai-vejrmodel, som kan blive banebrydende for vores vejrudsigter, for det har stor betydning for beredskabet, at vejrprognoserne er retvisende, så indsatsen […]

Beredskabskommissionen for Lolland Kommune og Guldborgsund Kommune har ansat Morten Enevoldsen Lykkeberg som ny direktør for Lolland-Falster Brandvæsen, og direktøren har en plan klar for udviklingen af beredskabet. Morten Enevoldsen Lykkeberg bliver pr. 1. april 2025 direktør i det fælles brandvæsen på tværs af Guldborgsund og Lolland kommuner efter at have været konstitueret i stillingen […]

Få nyhedsbrev i indbakken

Tilmeld dig Danske Beredskabers nyhedsbrev
0U2A0104