En ny analyse fra Beredskabsstyrelsen viser, at litiumionbatterier i f.eks. elcykler og elløbehjul sjældent brænder. Der er dog grund til at være opmærksom i forbindelse med opladning.
I takt med den stigende elektrificering i samfundet tages flere og flere produkter med litiumionbatterier i brug.
I en ny fokusanalyse har Beredskabsstyrelsen undersøgt brandrisikoen ved mindre produkter med litiumionbatterier f.eks. elcykler og elløbehjul. Analysen viser, at disse produkter sjældent brænder – særligt set i forhold til hvor mange af denne type af produkter der findes på gaden.
Analysen viser også, at risikoen for, at der opstår brand i et produkt med et litiumionbatteri, øges i forbindelse med opladning af batteriet. Opladningen sker ofte inde i en bolig.
Derfor er det vigtigt at være opmærksom på, hvordan og hvor opladning af litiumionbatterierne foregår. Et godt råd er at have en fungerende røgalarm i det rum, hvor du oplader batterierne.
– Der kører over 300.000 elcykler rundt på de danske veje. I det lys går der heldigvis sjældent brand i produkterne. Men ikke mindst fordi flere oplader batterier om natten af hensyn til prisen på el, er det en rigtig god idé at have en røgalarm i det rum, hvor der oplades, siger analysechef i Beredskabsstyrelsen Frederik Prytz-Grønfeldt.
LÆS MERE OM SIKKER OPLADNING PÅ SIKKERHEDSSTYRELSENS HJEMMESIDE
Beredskabsstyrelsen monitorerer løbende udviklingen og arbejder på at styrke datakvaliteten på området.
FAKTA: Brande i mindre produkter med litiumionbatterier
Brande i litiumionbatterier kan udvikle sig voldsomt, hvis der opstår thermal runaway i batteriet.
I perioden 2018-2021 rykkede redningsberedskabet ud til 84 brande, der var startet i et mindre litiumion-produkt
Hver fjerde af brandene var i en elcykel eller batteriet til en elcykel
Næsten halvdelen (48 procent) af produkterne, der brød i brand i bygninger, var under opladning
Der var i 2021 minimum 340.000 elcykler i Danmark ifølge Danmarks Statistik.