Fire nordiske indsatshold kaster sig lige nu ud i et hæsblæsende, virtuelt planspil på Danske Beredskabers Årsmøde i Odense. Målet er videndeling og inspiration på tværs af grænser og et kig ind i teknologiens muligheder i træningen af den optimale indsats.
Af Peter Borberg, journalist, Asbjørn & Borberg
De skyder ikke med patroner, men med vand. Og målet er ikke terrorister, men en brændende lastbil fyldt med fyrværkeri i et tæt bebygget område. Men bortset fra det så ligner det unægtelig, at der netop er blevet skudt gang i Counter-Strike for beredskaberne på Danske Beredskabers Årsmøde.
Fire indsatshold fra henholdsvis Danmark, Sverige, Norge og Finland er i fuld gang med et virtual reality-spil, som ved hjælp af avanceret computerteknologi simulerer en ulykkessituation, som de fire indsatshold bliver sendt ind i via deres computerskærme.
– Har man prøvet VR-briller, så har man en fornemmelse af, hvad det er, som vi lige nu præsenterer på storskærm i Odense og på YouTube. Her kan publikum følge med i, hvordan de fire indsatshold håndterer den samme situation i en virtuel verden, siger Kenny Christensen, myndighedsleder, Beredskab Fyn, der ejer et system til virtuelt planspil, og som i forbindelse med årsmødet har stået for opbygningen af det nordiske spil samt den nødvendige teknologi.
Højre eller venstre?
Spørger man Kenny Christensen, hersker der ingen tvivl om, at det spil, som netop nu er i gang i Odense Congress Center rummer et stort potentiale.
– I virtual reality bliver du placeret i en katastrofesituation i menneskeperspektiv, så når du kigger på en bygning, der brænder, en trafikulykke eller et kemikalieuheld, så opleves det som en virkelig begivenhed. Og de handlinger, som du foretager, får øjeblikkeligt konsekvenser i spillet, forklarer Kenny Christensen og tilføjer:
– Går du til højre i spillet, hvad sker der så til venstre? Det er det, spillet kan åbne øjnene for.
Sparer tid og penge
Myndighedslederen understreger, at VR-spillet ikke er en erstatning for fuldskalaøvelser, men et supplement.
– Du kan ikke træne lige så godt bag en skærm, som når du står til en fuldskalaøvelse og skal lægge slanger ud. Ikke desto mindre kan virtual reality skabe nogle verdener, der er langt mere virkelighedstro, end når indsatslederen og indsatsholdet står og kigger ned i et planspilbord i et klasselokale. Virtual reality anskueliggør på overbevisende vis nogle konkrete problemstillinger og kvalificerer derved beredskabernes mulighed for at træne dilemmaer, som i tid og penge kan være vanskelige at afvikle som fuldskalaøvelser.
Fremtidens værktøj
Kenny Christensen fremhæver, at virtual reality specielt har vist sig værdifuldt i træningen af indsatsledelsen, fordi det i spillet er nemt at opstille scenarier, som åbner for flere valgmuligheder.
– Jeg er ikke i tvivl om, at det, som vi lige nu er vidner til på årsmødet, er et teknologisk værktøj, som er med til at retningsbestemme fremtidens indsatsledelse, siger Kenny Christensen, der har arbejdet med virtual reality siden 2018, og som hurtigt fik øjnene op for spillets muligheder, når det drejer sig om at styrke indsatskompetencerne på en række niveauer.
– Ét var, at vi kunne træne vores eget beredskab. Noget andet var, at vi kunne bruge spillet til eksempelvis at lave virtuelle rednings- og evakueringsøvelser for pædagoger i børnehaver, ansatte på plejecentre osv.
Han opfordrer alle til at klikke ind på YouTube, hvor man lige nu kan se de fire nordiske indsatshold rykke ud på de digitale platforme.
– Der bliver rig lejlighed til at se, hvordan de forskellige indsatshold griber situationen an, og måske kan vi lære af hinanden. Samtidig skal vi ikke underkende underholdningsværdien. Selvom spillet starter stille og roligt, så kan jeg godt garantere, at vi undervejs trykker på nogle knapper, der er i mere end én forstand får det hele til at eksplodere, slutter Kenny Christensen.