Beredskabsministeren skal tage sektoransvaret på sig

15. november 2024

I Danmark er vores krisestyringssystem bygget op om særligt ét væsentligt princip; sektoransvarsprincippet. Princippet indebærer, at den myndighed, der har ansvaret for en opgave til daglig, også har ansvaret for den samme opgave i en krisesituation. Altså at alle myndigheder har ansvaret for kriseberedskabet i deres egen sektor.

Alle steder er det kommunernes redningsberedskaber, der etablerer førsteindsatsen, og har ansvaret for indsatsen, hele vejen gennem hændelsen. Det er de kommunale redningsberedskaber, der iværksætter den umiddelbare indsats ved ulykker og katastrofer, og varetager den tekniske ledelse af indsatsen på skadestedet under hele indsatsforløbet. For at det kommunale beredskab kan leve op til det store ansvar, er det ifølge Jarl Vagn Hansen, formand i Danske Beredskaber, vigtigt, at de myndigheder, som har ansvaret for samfundets kritiske infrastruktur, arbejder fokuseret og systematisk med kriseberedskab og krisehåndtering.

-Det er fx veje, jernbaner, data- og telekommunikation, sundhedsvæsen, forsyning af el, vand og varme, og andre anlæg og funktioner, som er nødvendige for, at samfundet også i en krisesituation fortsat kan fungere. Myndighederne skal ud fra sektoransvarsprincippet planlægge for at kunne varetage krisestyringen og opretholde driften under kriser inden for eget ansvarsområde, men også kunne bistå andre myndigheder under større kriser, der involverer flere sektorer, og kunne indgå i nødvendig tværgående krisestyring, siger Jarl Vagn Hansen.

Så langt, så godt. Ud fra det skrevne sektoransvarsprincip er det simpelt at forholde sig til, hvem der har ansvaret, fordi den juridisk teoretiske ansvarsfordeling nu er på plads.

Men hvad sker der mon ude i virkelighedens Verden, hvis den, der entydigt juridisk teoretisk har ansvaret, alligevel ikke kan løse opgaven i praksis? Hvad sker der, når den sektor, der har ansvaret for, at en vital funktion kan fortsætte, alligevel ikke kan leve op til det, og funktionen falder ud af ligningen? Hvordan sikrer vi så, at samfundet alligevel kan fungere?

-Hos Danske Beredskaber savner vi svar på lige netop denne problematik. For det er jo både teoretisk klart og belejligt bare at pege på, at det må den enkelte sektor selv fikse. Men i en krisesituation, så forekommer det ikke særligt betryggende eller løsningsorienteret overfor en befolkning fx uden el og varme, at forsikre om, at det skal nok komme igen, når den ansvarlige sektor engang har fikset tingene. Der er behov for i en mellemliggende fase at kunne sætte noget andet i stedet. At sikre civilbefolkningens tryghed og sikkerhed, også når en sektor ikke kan leve op til sit forudsatte ansvar, konkluderer Jarl Vagn Hansen.

Og selv om sektoransvaret er teori, så er problemet med manglende leverance fra en ansvarlig sektor absolut faktuelt. Vi har i Danmark set flere eksempler på problemer, der opstår, når sektoransvaret giver fortabt.

Da strømmen fx forsvandt i ca. seks timer på Bornholm i februar 2022 på grund af et undersøisk kabelbrud, var der kun nødstrøm på telemasterne på øen til de første to – tre timer – og dermed forsvandt muligheden for at kommunikere, arbejde, ringe efter ambulance eller brandvæsen, stadfæste nødstedtes placering mv. i en periode på næsten tre timer. Telekommunikationssektoren havde entydigt ansvaret for at sikre fortsat leverance af telekommunikation – men gjorde det ikke. I januar 2024 sad adskillige bilister fast i sneen på E45 hen over en frostkold nat. Vejsektoren havde entydigt ansvaret for at friholde vejen for sne og andre hindringer – men kunne ikke levere.

-I disse situationer er det et noget ligegyldigt argument at præsentere for de berørte, at sektoransvaret stadig gælder. Det kommer de ikke igennem til alarmcentralen af, og det kommer de ikke væk fra motorvejen af, siger Jarl Vagn Hansen.

Efter Danske Beredskabers opfattelse, er der behov for, at der på tværs af sektorerne med ansvar for kritisk infrastruktur, fra national side fastsættes krav til hvor lang tid og i hvor stort omfang, man sektor for sektor skal kunne håndtere en krise. Og på samme måde skal det fra national side kunne krydstjekkes, at hver sektor ikke har indregnet en anden sektors hjælp, hvis denne hjælp ikke med sandsynlighed kan leveres i det indregnede omfang eller til den indregnede tid. Hvis der er sådanne huller i kriseberedskabsplanen, så skal sektoren selv lappe dem. Altså sørge for at kunne leve op til sit sektoransvar hele vejen til målstregen af en krise.

-Til denne koordinerende og tværgående krisestyring, er der behov for en national myndighed med kompetence til at beordre huller lappet hos de enkelte sektorer, og til at fastsætte niveauet for ansvaret – fx ved at bestemme det antal timer, der skal være nødstrøm. Fra Danske Beredskaber ser vi gerne, at dette ansvar bliver løftet i det nye Ministerium for Samfundssikkerhed og Beredskab. Forhåbentlig vil det kunne reducere antallet af gange, hvor en sektor må give fortabt på sit ansvar om at levere en samfundskritisk ydelse under en krise, siger Jarl Vagn Hansen.

Tryghed tæt på
Men i de situationer, hvor det alligevel går galt, gælder heldigvis et andet væsentligt princip i den danske krisestyring; nærhedsprincippet. Det betyder, at beredskabsopgaverne i krisen skal håndteres så tæt på borgerne eller det ramte område som muligt, og dermed på det lavest egnede, relevante organisatoriske niveau. Det betyder i praksis, at det bliver det lokale kommunale beredskab, med sine lokale brandstationer, sine brandbiler og sine lokale brandfolk, der får opgaven med at lappe de huller, som et sektoransvarssvigt efterlader.

-Det er det lokale beredskab, som befolkningen kontakter, når krisen ikke kan håndteres længere. Fordi beredskabet er tæt på, og er kendt og synligt i lokalområdet. Og dermed bliver der flere opgaver for det lokale kommunale beredskab at løse, for hver gang en sektor evt. må give fortabt. Det lokale kommunale beredskab skal i praksis være den enhed, der samler de tabte sektoransvar op, og forsøger at finde løsninger, der kan give befolkningen fortsat tryghed, og sørge for, at samfundet fortsat kan fungere gennem krisen, vurderer Jarl Vagn Hansen.

Og det gør beredskabet ifølge Danske Beredskabers formand efter bedste evne og uden at stille spørgsmålstegn ved, om det skal gøres. For borgerens sikkerhed er altafgørende for beredskabet.

-Som Verden har udviklet sig, og risiciene for, at en eller flere sektorer må give fortabt overfor fx en hybrid trussel, er sandsynligheden for det lokale kommunale beredskabs aktivering som bagstopper desværre ikke blevet mindre. Og dermed er de potentielle opgaver blevet flere og større. Men ressourcerne er desværre ikke fulgt med, siger Jarl Vagn Hansen.

Hos Danske Beredskaber må man beklageligvis bekende, at i en situation, hvor Danmark måtte blive udsat for en større kritisk hændelse, der i store dele af landet sætter sektoransvaret skakmat, vil der ikke have kapacitet og ressourcer til at hjælpe, i det omfang man gerne vil. De ressourcer, der var til den slags, forsvandt sammen med besparelserne i kølvandet på Berlinmurens fald.

-På den baggrund er det ekstra vigtigt, at vi får styr på, om der er huller i sektoransvaret, og i bekræftende fald kan beordre dem lappet.Og så er det vigtigt, at de huller, der fortsat måtte opstå på trods af alle gode viljer, reelt kan lappes af dem, der skal; nemlig af det kommunale beredskab, siger Jarl Vagn Hansen.

Derfor opfordrer man hos Danske Beredskaber til, at det nye ministerium for Samfundssikkerhed og Beredskab med beredskabsminister Torsten Schack Pedersen i spidsen skal tage det koordinerende ansvar, og at ministeren skal have beføjelser til at fastsætte niveauet for krisestyringen på tværs, og så skal det lokale kommunale beredskab, der skal samle opgaven op, hvis og når noget alligevel falder igennem sprækkerne mellem kriseberedskabsplanerne, have tilført ressourcer, så beredskabet kan løse opgaven, der hvert år vokser i omfang.

-Det er ikke en realistisk mulighed nødtørftigt at reparere sektoransvaret med en ekstrabevilling til det statslige beredskab, for kun det kommunale beredskab har kapacitet og evne til at løfte den opgave, men vi er ved at have nået grænsen for vores formåen, så vil politikerne bag et kommende beredskabsforlig sikre danskernes tryghed, så kræver det handling nu, for hverken stormfloder eller blackouts venter på resultatet fra endnu en politisk nedsat kommission, siger Jarl Vagn Hansen.

Antal årlige indsatser for redningsberedskabet

År 2019 2020 2021 2022 2023
Det kommunale redningsberedskabs operative indsatser, antal* 39.751 37.467 37.557 40.157 39.921
Det kommunale redningsberedskabs operative indsatser, mandtimer 211.001 199.691 194.047 217.380 219.227
Det kommunale redningsberedskabs indsatsledelse over den tekniske/operative indsats, antal indsatser 39.751 37.467 37.557 40.157 39.921
Det kommunale redningsberedskabs gennemførte brandsyn, antal 25.272 23.173 24.510 27.584 29.148
Det statslige regionale og det statslige specialredningsberedskabs operative assistancer til det kommunale redningsberedskab 265 247 227 239 292
Det statslige redningsberedskabs indsatsledelse over den tekniske/operative indsats, antal indsatser 0 0 0 0 0
Det statslige redningsberedskabs gennemførte brandsyn, antal 0 0 0 0 0

*tal inkluderer kørsel til blinde alarmer, ABA, selvslukkede brande mv.

Kilde: Redningsberedskabet i tal 2023

Læs mere om beredskabsforliget

Relaterede nyheder

Justitsminister Peter Hummelgaard støtter projektet Brandkadet Randers med 300.000 kr. i perioden 2025-2027. Målgruppen for projektet er børn og unge i 7.-9. klasse med særligt fokus på at tiltrække børn og unge i udsatte positioner. Formålet med Brandkadet Randers er at give børn og unge en brandkadetuddannelse, hvor de får lov at prøve kræfter med […]

Hos Danske Beredskaber konstaterer formand Jarl Vagn Hansen, at der ikke i denne omgang er blevet plads til en opgradering af det kommunale beredskab, imens han imødeser at en faglig analyse skal danne grundlaget for udbygningen af fremtidens beredskab.  -Det er godt, at der nu også politisk er kommet fokus på beredskab i Danmark – for […]

Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab holder doorstep om en ny aftale på beredskabsområdet onsdag d. 15. januar 2025 kl. 09.00. Præsentationen af beredskabsaftalen foregår som en såkaldt doorstep i Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab i forbindelse med indgåelsen af politisk aftale på beredskabsområdet. Minister for samfundssikkerhed og beredskab Torsten Schack Pedersen vil sammen med aftalepartierne […]

Hvis vi skal sikre borgernes tryghed i fremtiden, så er en opgradering af primærberedskabet ikke ”nice to have” – det er ”need to have”. Af Bjarne Nigaard, sekretariatschef, Danske Beredskaber (Artiklen har i forkortet form været bragt som debatindlæg i Jyllands-Posten 5. januar) Den 9. januar skal partierne bag forsvarsforliget igen mødes for at finde […]

Den blæsende og regnvåde nytårsaften lagde de fleste steder i landet en dæmper på nytårsløjerne, men flere steder, blandt andet i København, blev tililende brandfolk beskudt med fyrværkeri. De kommunale beredskaber rykkede ud med brandbilerne ca. 343 gange i løbet af nytårsaften. Nytåret 2024/2025 blev derfor for andet år i træk relativt roligt for beredskaberne. […]

Hvis du følger fem gode råd fra Beredskabsstyrelsen og Danske Beredskaber, kan du medvirke til at reducere risikoen for brand i din bolig og dermed gøre nytårsdøgnet roligere for landets brandfolk. Nytårsdøgnet er årets travleste døgn for de kommunale beredskaber, for her er man i gennemsnit over de sidste fem år rykket ud for at […]

Hos Danske Beredskaber håber sekretariatschef Bjarne Nigaard at et beredskabsforlig lander først i det nye år, og at det bliver en aftale med fokus på at opgradere både primærberedskabet i kommunerne og det statslige assistanceberedskab. Den 9. januar skal partierne bag forsvarsforliget igen mødes for at finde en løsning på sikringen af det civile Danmark […]

Brandfolk træner benhårdt for at være klar til at rykke ud, når ulykker rammer, og de stærkeste i Europa mødes i Odense den 3. og 4. juni for at kæmpe om titlen som de bedste på FireFit-banen.   Tiden er altafgørende, når beredskabet rykker ud for at redde folk i nød, og derfor træner brandfolk […]

Torsten Schack Pedersen har den 13. december i et svar til løsgængeren Mike Villa Fonseca fortalt, at den ventede afskaffelse af afgangstidskravet på 5 minutter er udsat, og at der skal nye politiske drøftelser til, før en afskaffelse af kravet bliver en realitet. To dage før Torsten Schack Pedersen tiltrådte som minister i Ministeriet for […]

10. december sætter minister for samfundssikkerhed og beredskab, Torsten Schack Pedersen, omsider gang i forhandlingerne frem mod det beredskabsforlig, ministeren har bebudet, skal ligge klar før jul, men i Danske Beredskaber bliver ministerens prioriteringer mødt med skepsis og forundring. Klimaøvelser og klimasikring af en ikke defineret størrelse, og så en bunke udstyr som watertubes og […]

Det er det kommunale beredskab der står med ansvaret, og det er det kommunale beredskab der har behov for politisk og økonomisk opbakning i et beredskabsforlig. Bragt med tilladelse fra magasinet Teknik & Miljø, hvor artiklen findes i udgivelsen for december 2024. 100-års hændelser forekommer årligt og 20-årshændelser kommer næsten månedligt, og det presser beredskabet […]

Den 28. november afholdt den Lokale Beredskabsstab (LBS) i Nordsjællands Politikreds temadag omkring de opgaver, man rundt i kommunerne skal kunne håndtere i en verden i hastig forandring. Et hold af yderst kompetente eksperter fra DMI, Københavns Universitet og DTU Space kridtede den 28. november på DTU i Lyngby banen op omkring de vejr- og […]

Firefighters train intensely to always be ready to respond when disasters strike. The strongest among them will gather in Odense this June to compete for the titles of the fastest firefighter on the FireFit course in Denmark. Time is critical when emergency services race to rescue those in need. This is why firefighters around the […]

Den 1. december er nordisk røgalarmdag, hvor du kan gøre det til en vane at tjekke, om din røgalarm fungerer. Søndag den 1. december er det nordisk røgalarmdag. Det er dagen, hvor du på en enkel måde kan sikre brandsikkerheden derhjemme ved at tjekke, om røgalarmerne virker, som de skal. Brandvæsenet rykker årligt ud til […]

Beredskabsforliget skal dække hele redningsberedskabet, for ellers kan vi ikke passe på hele Danmark, lyder det fra Bjarne Nigaard, sekretariatschef i Danske Beredskaber. Lige om lidt får vi et beredskabsforlig i Danmark, og hos Danske Beredskaber ønsker man sig mere end noget andet, at forliget kommer til at tage hensyn til hele redningsberedskabets behov. -Den […]

Julen nærmer sig, men årets kolde måneder er højsæson for brande. Gå derfor aldrig fra levende lys og vær opmærksom i køkkenet, når du tilbereder mad. En røgalarm i julestrømpen den 1. søndag i advent kan være med til at sikre julen, for når der skrues op for brugen af levende lys, og julemaden skal […]

Den 29. januar kan du som aktør i beredskabet lære at tiltrække og fastholde medarbejdere fra generation Z. Genereation Z, der er betegnelsen for unge født i årene mellem 1995 og 2012, har en klar forventning til, at deres arbejdsgivere og øvrige omverden kommunikerer klart med dem og at de modtager regelmæssig feedback på deres […]

Den 9. december afholder Danske Beredskaber workshop om opbygning af undervisning og præsentationer – du kan stadig nå at melde dig til. Vil du gerne forbedre dine undervisnings- og formidlingsevner på en nem og simpel måde? Er du underviser, instruktør, oplægsholder, ansat i en uddannelsesafdeling, AMR, TR eller noget helt tredje i beredskabet, hvor formidling […]

Regeringen har sammen med Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre indgået en finanslovsaftale, der ifølge Danske Beredskaber ikke kommer til at levere den nødvendige kapacitet til beredskabet. Verden omkring os er i forandring, og der er derfor behov for at skabe varige forandringer i Danmark, så vi bliver godt rustet til fremtiden. Sådan lyder forordet til […]

Simon Kollerup blev den 10. oktober valgt som ny præsident for flere tusinde frivillig i Beredskabsforbundet – den 13. november blev indsættelsen fejret af ministre og ledere fra beredskabet. Danske Beredskaber var den 16. november med ved den officielle indsættelse af Simon Kollerup som ny præsident for Beredskabsforbundet, for der er en hel del frivillige […]

I vintermånederne vil brandkadetter i alderen 13 til 18 år banke på hos ældre og udsatte borgere for at tilbyde opsætning af gratis røgalarmer. Målet er at mindske antallet af dødsbrande i danske hjem.  Hver fjerde dansker har ikke opsat en røgalarm i hjemmet, men det forhold arbejder brandkadetter fra Unge i Beredskabet over hele […]

Netværk Operativ under Danske Beredskaber afholdt 12. november temaseminar, hvor deltagerne delte erfaringer fra komplicerede indsatser. Ved det Netværk Operativs seminar den 12. november blev der delt erfaringer omkring hændelser forbundet med bla. udrulningen af grøn energi, så kollegaerne over hele landet kunne få inspiration og nye tilgange til løsninger på de nye type dilemmaer, […]

I Danmark er vores krisestyringssystem bygget op om særligt ét væsentligt princip; sektoransvarsprincippet. Princippet indebærer, at den myndighed, der har ansvaret for en opgave til daglig, også har ansvaret for den samme opgave i en krisesituation. Altså at alle myndigheder har ansvaret for kriseberedskabet i deres egen sektor. Alle steder er det kommunernes redningsberedskaber, der etablerer […]

Ministeren for Samfundssikkerhed og Beredskab, Torsten Schack Pedersen vil gerne nedsætte en kommission, der skal se på hvordan sektoransvar og ministerens beføjelser bør se ud fremadrettet, og hos Danske Beredskaber mener man sådan en kommission hurtigt kan nå frem til en konklusion, for debatten omkring den manglende samling af sektor-ansvaret har stået på i flere […]

Få nyhedsbrev i indbakken