På 10. klasseskolen Hjørring Ny 10. er brandmandsfaget sat på skoleskemaet i disse uger. Det sker i samarbejde med Falck og Nordjyllands Beredskab, der har skabt et valgsfagstilbud, hvor 16 skoleelever får muligheden for at prøve kræfter med blandt andet førstehjælpsarbejde, brandslukning og frigørelse af fastklemte personer.
En af dem, der tidligere har været gennem projektet, er 21-årige Marcus Dissing Nielsen. For ham havde det aldrig været en stor glæde at gå i skole; svær ordblindhed gjorde det svært at følge med, og interessen var et helt andet sted. Han ville nemlig meget hellere ud at bruge sine hænder – på sigt meget gerne som brandmand og ambulanceredder. At sidde bag et bord gennem en hel dag var i hvert fald ikke sagen.
Derfor var der heller ingen tvivl, da han i 2014 gik på Hjørring Ny 10. og stod for at skulle vælge valgfag.
”Jeg tænkte bare, at det valgfag var lige mig. Jeg har aldrig været en bognørd, så jeg oplevede mange faglige nederlag i skolen. Nu kunne jeg endelig få lov til at komme ud og tage fat og få lov til at prøve mig selv af som brandmand. Få lov til at bruge mine hænder, og vise at jeg kunne noget. Det var bare så fedt,” husker Marcus Dissing Nielsen tilbage.
Et tilbagevendende samarbejde
Samarbejdet om brandmand som valgfag mellem Falck, Nordjyllands Beredskab og Hjørring Ny 10. er et tilbagevendende forløb, der har kørt over en femårig periode, hvor man normalvis både har et forårs- og efterårsforløb.
Et projekt, som man er meget glad for hos Hjørring Ny 10., fortæller Peter Green, der er lærer selvsamme sted:
”De unge får en masse ’yes-oplevelser’ i det her valgfag, fordi der er en så praktisk tilgang til det. Det betyder utroligt meget, fordi vi nogle gange har med sårbare unge at gøre, som måske ikke altid har haft det lige nemt med skolen. Når de så finder ud af, at de faktisk gør en forskel, så bliver de meget motiverede.”
Noget Jan Martin Mørch, som er instruktør på valgfaget for Nordjyllands Beredskab, er helt enig i. Han har været med siden opstarten af valgfaget for fem år siden, og mener, at de unge brandmandsaspiranter får meget ud af forløbet.
”Vi ser mange elever, der ikke bare udvikler sig i forhold til deres viden om brand og brandsikkerhed, men som også udvikler sig utroligt meget på det personlige plan. De lærer i højere grad af fokusere på fællesskabet end på dem selv – at fællesskabet forpligter. Ofte kommer de i høje hæle og med hovedet begravet i telefonen, når forløbet starter – og det gør de i hvert fald ikke, når vi er færdige. Der er behov for hver og en her.”
Hurtighed og præcision giver pote
Undervisningen forløber over 10 dage, hvor Nordjyllands Beredskab og dets medarbejdere tager sig godt af eleverne. Her skal de gennemgå store dele af den grundlæggende brandmandsuddannelse, hvor de blandt andet får lov til at lære og afprøve, hvordan man laver en korrekt slangeudlægning, og hvordan man forbereder en ’sovende brandmand’ – som er at have gjort sine indsatsbukser parat ved at sætte dem over støvlerne, så man er klar til at komme afsted ved en udrykning.
Efter endt undervisning afsluttes hele forløbet med en eksamination af eleverne, hvor de får lov til både at vise deres teoretiske og praktiske evner inden for brandfaget.
Valgfaget var en øjenåbner for Marcus Dissing Nielsen. En brandmands behov for hurtighed og teknisk præcision passede ham perfekt, og han nød hver en dag, hvor forløbet stod på.
”Det hele var bare så spændende. Det var noget helt nyt for mig, at jeg pludselig var en af dem, der faktisk var dygtig til det, vi lavede i skolen. Det gav et kæmpe selvtillidsboost, og det kunne jeg også se på de andre. Vi flyttede hele tiden vores grænser, og det var vi fælles om.”
Engagement giver endnu større oplevelser
De 16 mest engagerede elever fra både forårshold og efterårshold bliver desuden inviteret videre på en todagestur til Thisted, hvor de gennemgår det sidste af den grundlæggende brandmandsuddannelse, man får på valgfaget. Her får de lov til at have vagt en hel nat, hvor de rykker ud til flere forskellige øvelser og får værdifuld erfaring og får styrket fællesskabet endnu mere.
For Nordjyllands Beredskab handler det, ifølge Jan Martin Mørch, ikke udelukkende om at give de unge mennesker et indblik i, hvordan det er at være brandmand – der er også et forebyggelsesmæssigt og rekrutteringsmæssigt sigte med valgfaget.
”Når det her forløb er færdigt, står vi med en masse ambassadører, der ved en masse om brandsikkerhed, og som ved, hvor de skal henvende sig ved faretegn. Jeg har fået flere henvendelser fra tidligere elever, der har observereret noget brandfarligt, og som så har kontaktet os. Desuden kan man jo håbe på, at nogle af de her unge vil søge beredskabets vej på et tidspunkt, og det vil da bare være fantastisk.”
Drømmen lever videre
For Marcus Dissing Nielsen var valgfaget som brandmand bare begyndelsen. I dag er han i gang med en uddannelse som social- og sundhedsassistent, mens han samtidig varetager en masse frivillige opgaver i Nordjyllands Beredskab. For ham er der ingen tvivl om, hvad fremtiden bringer.
”Jeg skal bare ud og gøre en forskel. Med min uddannelse er jeg også et skridt nærmere min store drøm, som er at blive ambulanceredder og deltidsbrandmand. Jeg skal bare knokle løs, så skal det nok komme – det tager jeg med videre fra brandmandsvalgfaget.”
Hvis du vil følge de unge mennesker, der har brandmand som valgfag, kan du følge med på Nordjyllands Beredskabs Facebookside, hvor Nordjyllands Beredskab jævnligt opdaterer med billeder og statusopdateringer fra uddannelsen.