(Video af Lars Haagh fra Iridium Waterproof Communication Systems ApS)
Den forventningsfulde, næsten sitrende stemning blandt beredskabsfolkene på Rungsted Havn afslører, at det ikke er en helt almindelig arbejdsdag.
Og ganske rigtigt. For på denne tirsdag i april bliver endnu en tro følgesvend lukket ind i folden hos Nordsjællands Brandvæsen. Den store, orange redningsbåd, som står på traileren og venter på at blive skubbet i vandet, skal bistå bådberedskabet med at løse redningsopgaver på havet i mange år fremover. Præcis som enhver anden god kollega.
Den splinternye redningsbåd erstatter en gammel båd, som har tjent Nordsjællands Brandvæsen i samfulde 16 år. Desværre fik båden en skade, der ikke stod til at reparere, og så måtte beredskabet tænke alternativt.
”Vi skulle finde finansiering til en ny båd, og som alle ved, er vi lige nu hårdt ramt af beredskabsreformen. Derfor besluttede vi os for at prøve at finde finansiering gennem donationer,” siger Claus Larsen, der er operativ chef i Nordsjællands Brandvæsen.
Den plan kom beredskabet i mål med. TrygFonden valgte at donere 468.692 kroner til en ny redningsbåd.
Nyeste teknologi ombord
Det er TrygFondens regionale råd i Region Hovedstaden, der står bag donationen som led i TrygFondens samlede arbejde med forebyggelse af drukneulykker.
”Det, der er vigtigt for TrygFonden, er blandt andet at skabe tryghed omkring havet. I Danmark har vi jo et gratis gode, som er havet, og i den forbindelse vil vi gerne være med til at skabe tryghed for de mennesker, der benytter havet. Derfor passer det her meget fint ind i det, vi står for, og det, vi gerne vil give støtte til,” siger Charlotte Antonsen, der er repræsentant for TrygFondens regionale råd i Region Hovedstaden.
Den seks meter lange båd er en såkaldt XS-RIB Deluxe – en model, der er særligt egnet som redningsfartøj. Båden er udstyret med den nyeste teknologi inden for navigations- og kommunikationssystemer og kan med sine to Mercury 60 HK-motorer skyde en topfart på godt 60 km/t.
Det moderne navigations- og kommunikationssystem i redningsbåden er noget af det, som vil kunne gøre en stor forskel under redningsopgaverne, mener Claus Larsen.
Kommunikationen foregår trådløst på så god en forbindelse, at det selv i dårligt vejr går klart og tydeligt igennem.
”Det gør en utrolig stor forskel, at kommunikationsudstyret er godt, når der fra land, fra en helikopter eller fra Søværnets Operative Kommando bliver udstukket retningslinjer eller ordrer om, hvor der skal søges, eller hvis nogen ser noget, som er vigtigt for os andre at få meldinger om. Når vi taler om redningsopgaver på havet, ser vi gang på gang, at kommunikationen er altafgørende. Og med det udstyr, der er i redningsbåden nu, må vi sige, at det kan vi ikke få meget bedre.”
Selv om vejret stadig er af svingende kvalitet, har de første surfere, lystfiskere og lystsejlere allerede været en tur på havet. Med andre ord er sæsonen så småt skudt i gang.
Derfor kunne det ikke passe bedre, at den nye redningsbåd nu kan tages i brug af bådberedskabet, fortæller Claus Larsen.
I Nordsjællands Brandvæsens område har man i gennemsnit 12 hændelser om året, hvor der er brug for bådberedskabets kompetencer. Typisk består mandskabet ombord på redningsbåden af tre personer – en bådstyrer og to hjælpere, som kan spejde efter tilskadekomne og behandle dem, når de er kommet op i båden.
Den nye redningsbåd kommer til at indgå i det samlede nordsjællandske beredskab inden for meget kort tid.
”Når båden er overdraget officielt, starter træningen af det mandskab, der skal betjene båden – faktisk begynder de allerede træningen i eftermiddag. Og herefter kan vi lynhurtigt være i drift og sørge for at indgå i beredskabet langs kysten,” siger Claus Larsen.