• Danmark bipper den 1. december

    22. november 2016
    Mange danskere har en røgalarm installeret i deres bolig, men tal viser, at hver anden røgalarm er uden strøm. En ny kampagne skal sætte fokus på vigtigheden af at have røgalarmer, der virker.

    Når temperaturen falder, og mørket sænker sig, tænder vi op i brændeovnen og spreder hygge med stearinlys. Med andre ord er vinteren højtid for levende lys, og det betyder samtidig, at det er tid til at tænke sig ekstra godt om i forhold til brandsikkerhed og forebyggelse.

    Cirka 70 procent af alle danske boliger har en eller flere røgalarmer installeret. Røgalarmer har afgørende og livsvigtig betydning i tilfælde af, at der opstår brand, fordi den insisterende biplyd giver alle husets beboere et varsel om, at der er fare på færde.

    Men røgalarmen virker kun, så længe den har strøm. Tal fra Hovedstadens Beredskab viser, at hver anden røgalarm er uden strøm og derfor giver beboerne en falsk tryghed, som i sidste ende kan få livstruende konsekvenser.

    Kampagne bipper december ind

    I en ny kampagne sætter Hovedstadens Beredskab fokus på vigtigheden af at have røgalarmer, der virker. Gennem resten af november inviteres danskerne derfor til at deltage i arrangementet ’Danmark bipper den 1. december’ på Facebook.

    ”Vi har lavet en række hjemmebesøg i forbindelse med brandforebyggende kampagner, og her oplever vi alt for ofte, at de røgalarmer, som folk har, er løbet tør for strøm,” siger forebyggelseschef i Hovedstadens Beredskab, Marcello Francati.

    I løbet af måneden vil alle deltagere i kampagnen modtage informationer om faren ved røg, og om hvordan røgalarmer, der virker, kan redde liv.

    Kampagnen kulminerer den 1. december, hvor det er Nordisk Røgalarm Dag. På datoen, der meget apropos er 1-1-2, opfordres alle deltagere i begivenheden til at sende video og billeder til Hovedstadens Beredskabs facebookside, der viser, hvordan de tester deres røgalarm derhjemme. Der trækkes en vinder af et brandkursus for ti personer blandt de deltagere, der indsender billeder eller videoer.

    Med kampagnen håber Hovedstadens Beredskab på, at endnu flere danskere skaffer sig røgalarmer til deres hjem, og at de, der har alarmer i forvejen, sikrer sig, at disse virker.