Formidling af brandforebyggelse er i fokus, når flere end 30 beredskabsmedarbejdere fra 16 beredskabsenheder samt Beredskabsstyrelsen mødes til kampagneworkshop i Aarhus.
Ideen til workshoppen opstod i Netværk Forebyggelse under Danske Beredskaber sidste år. Medlemmerne af netværket ønskede at ensarte kampagnearbejdet på forebyggelsesområdet og drage fordel af ressourcer fra alle landets beredskaber.
Og de tanker blev med det samme blåstemplet af foreningens bestyrelse, der ser gode perspektiver i at arbejde med kampagner på tværs af beredskabernes forebyggende afdelinger.
”I mange år har de kommunale beredskaber arbejdet med forebyggelse hver for sig, og der har ikke været et samlet overblik over de forskellige kampagner rundt om i landet. Nu har vi fået muligheden for at samle kampagnearbejdet i Danske Beredskaber og på den måde kunne trække på ressourcer på tværs af beredskaberne. Det giver helt nye muligheder og også en anden vægt bag forebyggelseskampagnerne, når alle 24 enheder bakker op,” siger Jarl Vagn Hansen, der er formand for Danske Beredskaber.
Store ambitioner
Tilbage på forebyggelseskonferencen i marts 2017 blev de første sten lagt til det fælles kampagnearbejde i Danske Beredskaber. Her vedtog deltagerne på konferencen nemlig fire temaer til forebyggelseskampagnerne, som nu skal videreudvikles og tilrettelægges på den forestående workshop.
Temaerne er ’Sikker fest’, ’Velkommen til Danmark’, ’Flyt sikkert hjemmefra’ og ’Nedbring antallet af branddøde’. Under workshoppen i Aarhus vil deltagerne få ny viden om kampagnearbejde og blive klædt på til at føre kampagnerne ud i livet. Derudover skal de i grupper videreudvikle de fire kampagneideer og tilrettelægge den videre indsats ude i beredskaberne.
”Der er ikke noget quickfix, når vi taler om forebyggelsesindsatser, uanset om det er på socialområdet, uddannelsesområdet eller beredskabsområdet. Det er det lange seje træk, der gør en forskel. Workshoppen er tænkt som et startskud, der skal inspirere deltagerne, give dem nye ideer og skabe netværk på tværs af beredskaberne. De relationer og ideer skal vi bruge til at konkretisere de fire forebyggelseskampagner, så de kan søsættes i løbet af det næste år,” siger Nikolaj Henningsen, der er forebyggelseschef i Østjyllands Brandvæsen og en del af arrangørgruppen bag kampagneworkshoppen.
Til at styre slagets gang har Danske Beredskaber inviteret Rasmus Dunvad, der har en mangeårig karriere i reklamebranchen bag sig. Senest som partner og kreativ chef i bureauet “Marv”, som han gjorde til et af branchens mest prisvindende – senest guld ved Creative Circle Awards i foråret 2017.
Bred faglighed
Deltagerne på workshoppen har vidt forskellige baggrunde. En del arbejder som beredskabsinspektører i de kommunale beredskabers forebyggende afdelinger, mens andre arbejder med kommunikation og formidling.
Den kombination giver en unik mulighed for at udvikle fire forebyggelseskampagner, der både har et højt fagligt niveau og bliver formidlet på en spændende måde, fortæller Nikolaj Henningsen:
”Det er ikke alle beredskaber, der har en kommunikationsafdeling eller er garvede i at lave forebyggelseskampagner. Ved at arbejde sammen på tværs af beredskaberne får vi så mange relevante ressourcer at trække på, som de enkelte beredskaber ikke har adgang til i det daglige. I den her proces handler det ikke om antallet af stjerner på skulderen eller rang i beredskabet, men om at turde bruge sig selv og de erfaringer, man har med i bagagen.”
De fire kampagner er tænkt som en fremtidig fast del af forebyggelsesarbejdet hos de kommunale beredskaber.