Søg
Close this search box.

Ny teknologi hjælper alarmcentralen til at sende hurtigere og mere præcis hjælp

18. september 2019

I langt de fleste tilfælde ringer borgere 1-1-2 fra hjemmet eller en anden kendt adresse. Men er der tale om et færdselsuheld på motorvejen, et hjertestop i en skov eller måske turister, der har behov for en ambulance, bruger alarmoperatørerne ofte dyrebare minutter på at finde ud af, hvor hjælpen skal sendes hen.

Det problem skal en ny teknologi være med til at løse. Google har åbnet for, at alarmcentralen automatisk får tilsendt lokationsoplysninger, når borgere ringer 1-1-2 fra en Android-telefon i Danmark. Teknologien hedder Advanced Mobile Location – også kaldet AML – og har været et stort ønske fra alarmcentralerne i lang tid.

Det fortæller Tim Ole Simonsen, der er operationschef hos Hovedstadens Beredskab.

”I de situationer, hvor borgerne ikke kan angive en adresse, bruger vi unødigt meget tid på at finde ud af, hvor hjælpen skal sendes hen. Derfor glæder vi os meget over, at AML-teknologien nu bliver udrullet i Danmark, for det er noget, vi har efterlyst længe.”

Stor teknologisk forbedring

AML-teknologien tillader smartphones at sende lokationsdata til alarmcentralen via sms. Uanset om telefonen befinder sig udendørs eller indendørs, er nøjagtigheden på positionen omkring 10-15 meter.

Servicen er ikke en app og kræver ikke installation af nogen art fra brugernes side. Telefonens position bliver automatisk videresendt til alarmcentralen, så længe telefonen har et navigationssystem aktiveret. Lokationsoplysningerne sendes i en sms og er dermed ikke afhængig af dataadgang. Sms’en er gratis.

I Danmark understøtter 47 procent af alle mobiltelefoner Android og dermed AML-teknologien lige nu. Siden Google åbnede for AML-teknologien, har de tre alarmcentraler i Danmark modtaget cirka 1000 opkald i døgnet med lokationsoplysninger.

Når teknologien er fuldt implementeret herhjemme, forventer Hovedstadens Beredskab, at alarmcentralerne vil modtage en million AML-opkald om året.

”Vores forventning er, at AML-teknologien vil have en positiv effekt på responstiden, fordi vi ikke skal bruge tid på at lokalisere folk, inden vi kan sende en ambulance eller en brandbil afsted. Men det er for tidligt endnu at sige noget mere konkret,” siger Tim Ole Simonsen.

AML-teknologi udrullet i 15 lande

I Danmark er Hovedstadens Beredskab dataansvarlig for behandling af personoplysninger i forbindelse med AML. I praksis betyder det, at samtlige sms’er med lokationsoplysninger vil gå gennem Hovedstadens Beredskab, der driver alarmcentralen i hovedstaden, og videre til den alarmcentral, som lokationsoplysningerne vedrører.

Tim Ole Simonsen understreger, at man som borger ikke skal være bange for, at ens lokation kan spores i tiden efter opkaldet til 1-1-2. Alarmcentralen modtager udelukkende oplysninger om telefonens lokation, mens samtalen er i gang.

”Den sms, vi modtager, vil alene indeholde oplysninger om telefonens lokation, mens opkaldet til 1-1-2 er i gang. Hvis borgeren flytter sig under samtalen med alarmcentralen, vil vi modtage en sms med opdaterede lokationsoplysninger,” siger Tim Ole Simonsen.

Lokationsdataene opbevares i fem år, hvorefter de slettes. Når en borger har afsluttet et opkald til 1-1-2 fra en telefon, der understøtter AML-teknologien, vil borgeren modtage en sms med oplysninger om behandling af personoplysninger.

AML-teknologien er indtil videre implementeret helt eller delvist i 15 lande. Hovedstadens Beredskabs IT-afdeling har været klar til at implementere AML-teknologien i de danske alarmcentraler i et år, men på grund af uklare regler om deling af positionsdata ved nødkald i privatlivslovgivningen har implementeringen trukket ud.

Aktuelt betyder det, at det kun er Google, der har aktiveret AML-teknologien i deres Android-telefoner herhjemme. Ved årsskiftet forventes det, at også Apple aktiverer teknologien i deres danske smartphones.

112-app bliver ikke længere vedligeholdt

Selv om AML-teknologien er ny herhjemme, har man i flere år kunnet gøre brug af samme funktionalitet gennem den såkaldte 112-app, som Hovedstadens Beredskab står bag.

Når man ringer 1-1-2 gennem appen, modtager alarmcentralen automatisk telefonens GPS-koordinator. Selve appen fungerer godt, men erfaringerne viser, at løsningen ikke er funktionel i nødsituationer.

”Når man ringer 1-1-2, har man behov for hjælp hurtigt, og mange vil være enormt pressede og måske også chokerede i situationen. Det er de færreste, der kan holde hovedet så koldt, at de får åbnet 112-appen og ringet op til alarmcentralen via den,” siger Tim Ole Simonsen.

Fremover vil Hovedstadens Beredskab derfor ikke længere vedligeholde 112-appen. I dag kan appen stadig bruges, hvis man har en iPhone, men den fungerer ikke længere på Android-telefoner.

Relaterede nyheder

Roskilde Brandvæsens nye Water Management Center skal hjælpe til at klimasikre byerne, indtil permanente værn mod hyppigere og større klimahændelser er på plads. Som led i et offentligt-privat samarbejde blev Water Management Center hos Roskilde Brandvæsen den 18. juni åbnet af Lars Robétjé, Beredskabsdirektør i Roskilde Brandvæsen. Med til åbningen var blandt mange andre også […]

Sankthans er en travl aften for brandvæsenet med mere end dobbelt så mange udrykninger som en normal aften. Følg de gode råd fra Danske Beredskaber og Beredskabsstyrelsen, hvis du vil undgå, at brandfolkene afbryder Midsommervisen. Brandvæsenet rykker ud til mere end dobbelt så mange 1-1-2 udkald sankthansaften som på en normal aften og nat. Du […]

Claus Bo Nielsen, Beredskabsdirektør i Nordvestjyllands Brandvæsen har været hårdt ramt af afgangstidskravet på fem minutter. 18. juni forklarede han Folketingets forsvarsudvalg, hvorfor en afskaffelse af kravet kan medvirke til at bevare de vigtige lokale stationer rundt i landet. Hos Danske Beredskaber ser man afskaffelsen af afgangstidskravet som en levetidsforlængelse af deltidsmodellen, og i bestyrelsen […]

Få nyhedsbrev i indbakken