• Stærekasser giver fortsat store problemer for landets beredskaber: 260 gange er brandfolk på udrykning blevet blitzet i år

    25. november 2019
    Stærekasserne langs de danske veje kan fortsat ikke skelne mellem almindelige biler og udrykningskøretøjer. Nu kræver Danske Beredskaber handling fra politisk side.

    Ofte bliver fartgrænserne overskredet, når landets brandfolk kører af sted på udrykning med blå blink og sirener. Men stærekasserne langs de danske veje tager ikke højde for, at det er udrykningskøretøjer, der suser forbi.

    I 2019 har det indtil videre betydet, at de kommunale beredskaber har modtaget 260 bødeforlæg fra Rigspolitiet for udrykningskørsel i brandkøretøjer. Det viser en rundringning foretaget af Danske Beredskaber til de ni kommunale beredskaber, der har stærekasser placeret i dækningsområdet.

    “Det er en helt absurd situation, vi er havnet i, og jeg har meget svært ved at forstå, at der endnu ikke er fundet en løsning på problemet, siger sekretariatschef i Danske Beredskaber,” Bjarne Nigaard.

    Et kendt problem

    Tilbage i marts måned i år gjorde Danske Beredskaber opmærksom på problemet sammen med regionerne, der har samme problematik omkring ambulancekørsel. Dengang lovede Rigspolitiet at finde en løsning på problemet sammen med Vejdirektoratet, men her syv måneder senere blitzer de 20 stærekasser på 11 placeringer i Danmark fortsat udrykningskøretøjer på stribe.

    Som det er nu, udsendes bøderne automatisk. Det betyder, at selv om brandkøretøjerne er indregistreret til udrykningskørsel, modtager beredskaberne et bødeforlæg. Bødeforlæggene kan annulleres af Rigspolitiet, men det kræver, at beredskaberne kan dokumentere udrykningskørslen.

    Derfor bruger beredskaberne i nogle tilfælde op mod 2½ time på at fremskaffe dokumentation for, at der har været tale om udrykningskørsel på det pågældende tidspunkt.

    “Det kan ikke være rigtigt, at vi skal bruge så mange ressourcer på at annullere bøder, blot fordi det hele foregår automatisk, og der dermed ikke er nogen manuel kontrol forud for udstedelsen af bøder. Det er spild af beredskabernes tid, men det er så sandelig også spild af borgernes penge,” siger Bjarne Nigaard.

    Bekymrede brandfolk

    Bøderne giver ikke alene beredskaberne en stor administrativ arbejdsbyrde. De er også en kilde til stor nervøsitet hos de brandfolk, der er blevet blitzet under udrykningskørslerne.

    “I mange tilfælde har brandfolkene passeret stærekasserne med så høj fart, at de står til at få klip i kørekortet eller i værste tilfælde at få frakendt kørekortet. Ofte går der måneder, før bøden er endeligt annulleret i systemet, og i den tid er brandfolkene naturligvis meget bekymrede for deres fremtid. Det kan vi simpelthen ikke byde dem,” siger Bjarne Nigaard.

    I et brev, der netop er sendt til Rigspolitiet og Vejdirektoratet samt relevante ministre og folketingsudvalg, opfordrer Danske Beredskaber på det kraftigste til, at parterne finder en løsning på problemet nu.

    “Problemet med stærekasserne har nu nået et omfang, hvor vi ikke kan sidde det overhørig. Det er en reel udfordring i det daglige, som både har konsekvenser for beredskabernes ressourceforbrug og for den enkelte brandmand,” siger Bjarne Nigaard.

    Læs Danske Beredskabers brev til Rigspolitiet og Vejdirektoratet her.

    Læs forløbelig evaluering af pilotprojekt med anvendelse af fastmonteret ATK (Stærekasse)