• Hvervekampagne blev en stor succes: Fem nye deltidsbrandfolk ansat i Nordsjællands Brandvæsen

    13. oktober 2020

    Større lokal synlighed viste sig at være den rette strategi til at tiltrække flere deltidsbrandfolk til Nordsjællands Brandvæsen.

    Der er dukket nye ansigter op blandt deltidsbrandfolkene på brandstationerne i Birkerød og Allerød.

    Hen over sommeren har Nordsjællands Brandvæsen gennemført en hvervekampagne, som har resulteret i fem nye deltidsbrandfolk på de to brandstationer. Både i Allerød og i Birkerød var der behov for flere deltidsbrandfolk, der kunne løbe til brand i dagtimerne.

    “Hvervekampagnen er gået over al forventning. Vi fik en del ansøgninger og har selvfølgelig valgt de ansøgere, der passer bedst ind i forhold til personlighed, erfaring og muligheden for at løbe til brand i dagtimerne. Det var rigtig dejligt at opleve, at interessen for at blive deltidsbrandmand hos os var stor”, siger operativ chef hos Nordsjællands Brandvæsen, Claus Larsen.

    Det lå ikke lige i kortene, at det skulle blive så nemt for Nordsjællands Brandvæsen at skaffe nye deltidsbrandfolk til de to brandstationer – og slet ikke i dagtimerne. For med årene er det desværre gået hen og blevet en svær opgave at rekruttere deltidsbrandfolk til brandstationerne. Ikke blot i Nordsjælland, men i hele landet.

    “Arbejdspladserne skal være mere effektive og kan ikke undvære en medarbejder et par timer. Folk pendler til de større byer for at arbejde og er derfor ikke tæt på brandstationen i hjembyen i dagtimerne. Og så er andelen af aktiviteter og tilbud i fritiden også steget, så vi har fået stor konkurrence”, siger Claus Larsen.

    Men nøglen til de mange ansøgere viste sig at være større lokal synlighed. Som et led i hvervekampagnen fik Nordsjællands Brandvæsen lov til at stille mannequindukker med fuld indsatsdragt op i Meny i Allerød og Føtex i Birkerød. Mannequindukkerne blev flankeret af roll ups og flyers med budskabet om, at der var brug for flere deltidsbrandfolk.

    En af dem, der tog en flyer med hjem fra det lokale supermarked og efterfølgende sendte en ansøgning afsted til brandvæsnet, er 38-årige Kristian Schmidt Vammen. Han er netop flyttet til Allerød sammen med sin hustru og ser flere fordele i at blive en del af beredskabet.

    “Tanken om at blive deltidsbrandmand har strejfet mig flere gange, så da jeg så mannequindukken i supermarkedet, var jeg faktisk ikke i tvivl om, at det skulle undersøges nærmere. Det tiltaler mig, at jeg kan være med til at gøre en forskel i lokalmiljøet, og så ser jeg også jobbet som deltidsbrandmand som en god måde at få et netværk i vores nye by”, siger han.

    Kristian Schmidt Vammen er glad for, at han stødte på brandvæsnets hvervekampagne i supermarkedet.

    “Selv om jeg har overvejet at blive deltidsbrandmand tidligere, har jeg jo aldrig gjort mere ved det. Da jeg så, at der var brug for flere deltidsbrandmænd i mit område, gav det mig lige det sidste skub til at sende en ansøgning afsted”, siger han.

    Den store succes med hvervekampagnen betyder, at Nordsjællands Brandvæsen kan indstille søgningen af deltidsbrandfolk til Birkerød og Allerød for nu. De nye brandfolk er allerede i gang med grunduddannelsen og skal gennemføre funktionsuddannelsen i begyndelsen af det nye år. Herefter kan de indgå i tjenesten på lige fod på de øvrige deltidsbrandfolk.

    “Vi er meget glade for, at det lykkedes os at rekruttere nye brandfolk til de to stationer. En stor del af æren skal bestemt tilfalde Meny i Allerød og Føtex i Birkerød, der sagde ja til at hjælpe os. Det gav os lige præcis den synlighed i borgernes hverdag, som vi havde behov for”, siger Claus Larsen.

    I løbet af de kommende måneder vil Nordsjællands Brandvæsen gennemføre endnu en hvervekampagne for at besætte en række ledige stillinger på øvrige brandstationer i dækningsområdet.

    Nordsjællands Brandvæsen krediteres for tekst og billede i denne artikel.