I den netop overståede weekend mødte 24 unge brandkadetter op i den lille sydjyske by Hejls, hvor de var udvalgt til at deltage i Unge i Beredskabets seneste skud på uddannelsesstammen, nemlig UngLeder uddannelsen.
Her skulle de unge rustes til at kunne påtage sig mere ansvar i det lokale brandkadetkorps ved hjælp af blandt andet konflikthåndtering og læring om ledelsesstile.
”Uddannelsen skal være med til at motivere de unge og give dem mulighed for at tage et større praktisk ansvar hjemme i det lokale brandkadetkorps, fortæller projektleder i Unge i Beredskabet, Maria Wiktoria Karolini.
Faktisk uddannes de unge til at være mere opmærksomme på, hvad de kan gøre for at hjælpe til i konkrete situationer. Eksempelvis deltagerregistrering, som er en vigtig del af arbejdet med de unge, men som kan være en opgave, der kan hurtig kan blive glemt af den travle instruktør, der har meget andet at se til.
Samtidig er UngLeder uddannelsen også et skridt henimod et øget engagement i beredskabet, hvor det fremadrettet bliver en obligatorisk uddannelse, før de unge kan starte på hjælpeinstruktøruddannelsen.
Men også hjemme i korpsene betyder det forandringer:
”Det er måske et lille paradigmeskifte, fordi instruktørerne ude i korpsene nu også skal indtænke de her UngLedere i deres undervisning. For med de værktøjer, de har fået gennem uddannelsen, står de klar til at tage et større ansvar”, fortæller Maria Wiktoria Karolini.
Teori og praksis følges ad
Selvom weekenden har bestået af meget teori og undervisning, så er det dog også vigtigt, at der er et praktisk fundament i uddannelsen, som de unge kan bygge videre på, fortæller Maria Wiktoria Karolini, der derfor havde givet særlige opgaver til nogle af de unge.
”Vi havde eksempelvis to unge, der stod for, at alle kom op til tiden søndag morgen”, fortæller hun, mens hun dog lægger vægt på, at opgaven ikke nødvendigvis kan udføres uden en form for instruktion af de unge.
”Derfor tog vi en snak med dem omkring, hvilke ledelsesstile de kunne bruge, for at de kunne få det til at fungere. Alt sammen på baggrund af den teori, de i løbet af kurset havde modtaget”, fortæller hun.
Et lille eksperiment, der var en stor succes.
”Fem minutter i syv stod de unge snorlige foran deres pladser og klar til morgenmaden og var helt parate”, fortæller den begejstrede projektleder, der ser store perspektiver i den nye UngLeder uddannelse.
De nyuddannede UngLeder er de første, der har fået udleveret Unge i Beredskabets nyudviklede flammemærker, der skal syes på de unges tøj. En flamme gives til en brandkadet, to flammer er til UngLederne, mens tre flammer er til dem, der har taget hjælpeinstruktøruddannelsen.
En chance for at gøre en forskel
Det er dog ikke kun holdet bag den nye uddannelse, der ser store perspektiver i UngLeder uddannelsen – også de unge har fået mere hår på brystet efter den tætpakkede weekend, hvor der dog også var tid til at hygge sig på tværs.
”Vi har fået en masse faglige ting at vide, som vi kan bruge i vores uddannelse som UngLeder”, fortæller Sebastian Møller Boesen fra Lolland-Falster Brandkadetkorps, der bliver suppleret af Magnus Holmgaard Jørgensen fra Viborg Brandkadetkorps:
”UngLeder uddannelsen har været med til at skabe et sammenhold over hele Danmark, og det synes jeg er meget dejligt, fordi man kan møde så mange andre”.
For nogle af brandkadetterne ligger der dog også noget personlig motivation bag ønsket om at blive UngLeder. For som UngLeder har man både muligheden for at udvikle sig, men også være med til at udvikle andre.
”Jeg vil gerne være UngLeder, fordi Jeg vil gerne vise dem hjemme i korpset, at jeg kan mere, end de sådan lige tror, og så vil jeg gerne være med til at træffe nogle beslutninger”, fortæller Peter Ferm Sørensen fra Hovedstadens Beredskabs Ungdomsbrandkorps, der kunne tage fra uddannelsen med mange erfaringer og en tankevækkende afskedstale fra Maria Wiktoria Karolini med i bagagen:
”En UngLeder har aldrig succes i sig selv, men kun i fællesskab med andre, og jeres succes får I kun i samarbejde med jeres instruktører og med jeres brandkadetkammerater”