Brand i elbiler og batteribanker efterlader fortsat beredskaber med mange ubesvarede spørgsmål

28. november 2019

Elbiler i garagerne, solceller på tagene og weekendture med batteridrevne færger. I disse år er samfundet midt i en større omstilling fra fossile brændsler til mere miljøvenlige energiformer. Vi lagrer og transporterer energi på nye måder og bygger som det mest naturlige ladestationer ind i parkeringshuse og private hjem.

Men imens den grønne omstilling på energiområdet buldrer derudaf, skaber de nye energisystemer bekymrende miner hos landets beredskaber. For hvad med brandsikkerheden?

Mandag inviterede DTU Byg til heldagsseminar om nye energisystemer og brand. Formålet med seminaret var at give deltagerne indblik i den nyeste viden om moderne energisystemer og brandsikkerhed og adressere nogle af de problemstillinger, der er forbundet med at skulle håndtere brande i nye energisystemer.

Batterier brænder eksplosivt

”Det er dejligt at se, at så mange har fundet dette emne interessant. Det skyldes jo nok, at det er ved at gå op for mange, at der er nogle slukningsmæssige udfordringer i forbindelse med energisystemer og specielt lagring af energi.”

Sådan indledte lektor ved DTU Byg, Lars Schiøtt Sørensen, seminaret om nye energisystemer og brand, der blev afholdt i lokaler på DTU i Lyngby. Foran ham sad knap 50 tilhørere fra forsikringsselskaber, rådgivningsvirksomheder og kommunale beredskaber.

Og slukningsmæssige udfordringer er der ganske vist nok af, når det handler om nye energisystemer. Dagens første oplægsholder var den svenske brandingeniør Per-Ola Malmquist fra Utkiken, der gennem flere år har beskæftiget sig med brand i li-ion-batterier.

Under sit indlæg fortalte Per-Ola Malmquist om kemien i batterier og demonstrerede med flere videoer, hvad der sker med et batteri, når det for eksempel overopheder, overlader eller kortslutter.

”Så opstår der det, man kalder ’thermal runaway’, hvor temperaturen stiger voldsomt på ingen tid, og energien i batteriet frigøres,” sagde han under sit oplæg.

Det er ikke unormalt, at der ved ’thermal runaway’ skabes temperaturer i batteriet på 400 grader. Hermed bliver batteriet gasformigt, og der opstår brand.

”Batterier brænder ekstremt hurtigt, nærmest eksplosivt,” sagde Per-Ola Malmquist.

Bilbrand eller kemiuheld?

Kemien i batterierne er en væsentlig problemstilling i forhold til at afdække beredskabernes indsatsmuligheder under brand. De forsøg, der er lavet med batterier, viser, at der udledes stoffet hydrogenflourid, når batterierne brænder. Hydrogenflourid er både skadeligt og farligt – ikke mindst i lukkede rum, hvor det potentielt kan opstå en eksplosion.

Der findes endnu ikke forsøg, hvor man har målt udviklingen af hydrogenflourid ved afbrænding af elbiler. Dermed ved man reelt ikke, hvor stor en mængde hydrogenflourid, der frigives under en elbilbrand, sagde dagens anden oplægsholder, brandingeniør hos Hovedstadens Beredskab, Allan Skovlund.

”Vi kender ikke røgens sammensætning – vi ved bare, at der bliver frigivet hydrogenflourid. Men hvis der bliver frigivet så meget hydrogenflourid ved brande i elbiler, som mange forskere frygter, så har vi et alvorligt problem. Skal vi i virkeligheden have kemidragter på ved denne type brande?”

Producenterne af de branddragter, beredskaberne benytter sig af, meddeler, at dragterne kan isolere i op til 20 minutter. Men det forudsætter, at der ikke er en eneste åbning, røgen kan trænge ind gennem.

Enormt ressourceforbrug for beredskaber

Som udgangspunkt går der meget sjældent brand i en elbil uden udefrakommende påvirkning. Det sker i ét ud af 20.000 tilfælde. Til sammenligning opstår der brand uden udefrakommende påvirkning i én benzin- eller dieseldrevet bil for hver 1100 biler.

Når en elbil alligevel står i flammer fra tid til anden, skyldes det som regel enten en mekanisk påvirkning, en kortslukning, ekstern varmepåvirkning eller en påsat brand.

På årsbasis har Hovedstadens Beredskab 300 bilbrande. Langt størstedelen er fortsat benzin- eller dieselbiler, men med den kraftige stigning i antallet af elbiler forudser Allan Skovlund, at beredskaberne vil komme til at bruge mange ressourcer på at slukke elbilbrande i fremtiden.

Når beredskaberne kører til brand i en benzin- eller dieselbil, er det som oftest en enkel og hurtig opgave at løse. Anderledes ser det ud med brand i elbiler, der sagtens kan tage et døgn at slukke. I Teslas manual står der beskrevet, at en brand kan vare op til 25 timer.

”Det tager utrolig lang tid at nedkøle batteriet så meget, at vi slukker branden. Derudover er det slet ikke unormalt, at en brand i en elbil blusser op igen flere gange, efter vi har slukket den,” sagde Allan Skovlund under sit indlæg.

Den langvarige slukning betyder ikke bare, at beredskabet skal bruge mange mandskabstimer på at slukke brande i elbiler – der er også et massivt vandforbrug på op til 12.000 liter vand forbundet med slukningsarbejdet. Til sammenligning bruges der cirka 500 liter vand til at slukke en brand i en benzin- eller dieselbil.

Hos Beredskab Øst indkøbte man tidligere på året en slukningscontainer til brug i forbindelse med brande i elbiler. Elbilen kan sænkes ned i containeren eller trækkes ind i den alt efter behov, og et sprinklersystem i containeren sørger for at nedkøle batteriet i bilen, indtil branden er slukket.

Det fortalte beredskabsinspektør hos Beredskab Øst, Nikolaj Marquart, der under seminaret på DTU holdt oplæg om beredskabets brandslukningsmuligheder i praksis.

”Containeren har flere fordele; vi bruger mindre vand til at slukke med, vi undgår at branden blusser op igen, og vi bruger færre mandskabstimer på at nedkøle og slukke,” sagde han under sit oplæg.

”Derudover har containeren den store fordel, at vi hurtigt kan fjerne en brændende elbil fra vejen, og vi kan flytte forureningen hen, hvor den ikke generer.”

Indtil videre er Beredskab Øst det eneste beredskab i Danmark med en slukningscontainer til elbiler – og faktisk er containeren den første af sin slags i hele Norden.

Ladestandere skal kunne afbrydes

Langt de fleste brande i elbiler opstår, mens elbilen står til opladning. Det kan være ekstremt farligt for beredskabet at påbegynde en indsats, før forbindelsen mellem elbilen og ladestanderen er frakoblet, da risikoen for elektrisk stød er stor. Men problemet er, at der i dag ikke er krav om, at der skal være monteret en afbryder på ladestanderne.

En anden problemstilling i forbindelse med opladning af elbiler er placeringen af ladestanderne i garageanlæg eller parkeringshuse og -kældre. Det fortalte beredskabsudvikler Jess Millner under sit oplæg.

”Placering af ladestationer bør være mere i fokus. De skal ikke stå bagerst i garagen, for det er uhensigtsmæssigt for beredskabet, når de skal håndtere en brand. De bør placeres tæt på indgangen/udgangen, så det er nemt for beredskabet at komme til.”

Jess Milner påpegede samtidig, at det vil give mening at kigge på, om man bør øge brandklassificeringen på arealet omkring ladestanderne.

”Eksisterende parkeringskonstruktioner er beskyttet mod brand i op til 120 minutter. Men med tanke på varigheden af elbilbrande kunne der meget vel være behov for en kraftigere klassificering i fremtiden. Det er ikke nok, at man gør sig de her overvejelser med nye garage- og parkeringsanlæg,” sagde han.

Lovgivning mangler

Foruden udfordringerne med at slukke brande i elbiler bød seminaret på DTU også på spændende oplæg om brand i brintbiler og brand i solcelleanlæg.

Dagens sidste oplægsholder var beredskabsdirektør i Beredskab Øst, Rasmus Storgaard, der indviede tilhørerne i problemerne med manglende regulering af batterilagring for byggeriet.

Som det er nu, findes der nemlig ingen regler for oplagring af store mængder energi i en bygning. Og det er et problem for beredskaberne, mener Rasmus Storgaard.

”Det er helt afgørende at få nogle regler på det her område, for vi ved, at de nye energiformer kun bliver en endnu større del af vores samfund i fremtiden. Vi har for eksempel brug for regler for skiltning med, at her er der et batterilager, regler for placering af ladestandere og mulighed for at afbryde strømmen til ladestanderne.”

Under oplægget henvendte Rasmus Storgaard sig specifikt til de mange brandrådgivere, der var samlet foran ham på tilhørerpladserne:

”Men indtil vi har nogle regler, håber jeg meget, at I vil tænke over de her ting, når I projekterer nye byggerier. Gå i dialog med det lokale beredskab og fortæl, hvad der foregår i de enkelte bygninger, så vi kan registrere det og tage vores forholdsregler i tilfælde af brand,” sagde han.

Relaterede nyheder

Danske Beredskaber går konstruktivt til opgaven med styrke samfundssikkerheden tæt på danskerne efter en ny økonomiaftale mellem KL og regeringen blev indgået natten til den 27. maj. De kommunale beredskaber må vente til begyndelsen af 2026 med at få vished for, hvordan regeringen vil styrke det civile beredskab i Danmark, for først skal en analyse […]

Den 3. og 4. juni afholder Danske Beredskaber Årsmøde i Odense. Her vises det nyeste udstyr frem samtidig med at ministeren for samfundssikkerhed og beredskab, KL, Beredskabsstyrelsen og Danske Beredskaber mødes på scenen for at debattere beredskabets tilstand.  Nedtællingen til årets store faglige festfyrværkeri og notorisk berømte netværksdage i redningsberedskabet er i den absolut sidste […]

60 procent af udrykninger til grillrelaterede brande skyldes uforsigtig håndtering af gløder og aske. Grillsæsonen er i fuld gang, og når vi griller, er der risiko for, at der opstår brand – særligt når det er tørt. Her skal du især være opmærksom på, hvordan du håndterer gløder og aske. Når brandvæsenet tilkaldes, er forkert […]

Hvordan sikrer vi, at det kommunale beredskab kan klare fremtidens opgaver? Det diskuterer et panel med beredskabets minister den 13. juni under Folkemødet 2025. På Folkemødet 2025 er Danske Beredskaber vært for en debat fredag den 13. juni fra klokken 10.00 til 11.00 , hvor et panel bestående af minister for samfundssikkerhed og beredskab, Torsten […]

Sektoransvaret halter, og civilbeskyttelsen halser bagefter, advarer beredskabsdirektør. Når Danmark rammes af kriser, er det stadig uklart, hvem der egentlig har ansvaret – og hvor længe. Det stod klart under en skarp debat på Sikkerhedsbranchens foreningsdag dem 22. maj, hvor formand i Danske Beredskaber og beredskabsdirektør i TrekantBrand, Jarl Vagn Hansen, efterlyste en opdatering af […]

I uge 20 var Danske Beredskaber til Council meeting i FEU og efter tre dage med drøftelser om ledelse og strategi er det besluttet at øge interessevaretagelsen i forhold til EU. Der blev fra den 14. til den 16. maj afholdt Council meeting i Federation of European Fire Officers i Prag med deltagelse af det […]

Saftspændte grønne blade og roligt vejr betyder at brandfaren er begrænset selvom tørkeindekset er højt. Det er altså ifølge Danske Beredskaber helt okay at tænde op i grillen. Selvom DMI melder at Tørkeindekset viser risiko for høj tørke eller forhøjet tørke rundt i landet, så er det ifølge Danske Beredskaber ikke ensbetydende med, at der […]

Den 3. og 4. juni samler Danske Beredskaber de største aktører i det civile beredskab i Odense, for kun gennem dialog og samarbejde kan vi sikre trygheden tæt på danskerne. Årsmødet i Danske Beredskaber er et samlingssted for hele det danske redningsberedskab, og den 3. og 4. juni 2025 vil der være fokus på alle […]

Enhver hændelse starter og slutter lokalt i kommunerne, så skal civilsamfundets organisationer integreres i krisestyringen, så kræver det koordinering med det kommunale redningsberedskab. Hvor ringer du hen, hvis ulykken rammer, eller der opstår tvivl om, hvem der kan hjælpe? I Danmark ringer nødstedte i første omgang til 1-1-2, og det vil i næsten alle tilfælde […]

Sirenen! – både den fysiske og den på din telefon – er et varslingssystem, der betyder, at du skal gå indenfor og søge information hos DR og TV 2. Men ikke den 7. maj – her er det bare en øvelse. Det er det statslige beredskab, Beredskabsstyrelsen, der vedligeholder og kontrollerer sirenevarslingssystemet i Danmark. Sirenerne […]

Siden 2016 er antallet af udrykninger til brand og situationer med overhængende fare for brand i private boliger faldet med 23 procent, og nu skal en analyse af brandårsagerne få tallet endnu længere ned. I 2024 rykkede de kommunale redningsberedskaber 3.076 gange ud til brand eller fare for brand i private boliger, og det er […]

Det voldsomme strømnedbrud i store dele af Spanien og Portugal, og dele af Frankrig har store konsekvenser. Mister vi på tilsvarende vis strømmen i Danmark frygter man hos Danske Beredskaber, at det vil kortslutte sikringen på sektoransvaret. Forestil dig, at al strømmen forsvinder så du ikke kan få kontakt til din familie, vandhanen løber tør, […]

Afskaffelsen af afgangstidskravet er en håndsrækning til beredskaberne og befolkningen i tyndt befolkede områder, da reglerne letter rekrutteringen af deltidsbrandmænd og frivillige brandfolk. Hos Danske Beredskaber kalder man det en reel håndsrækning til at sikre trygheden tæt på borgerne, så her er man meget tilfredse med, at Torsten Schack Pedersen, minister for Samfundssikkerhed og Beredskab, […]

Danske Beredskaber er den 23. og 24. april vært for Nordisk møde, hvor de nordiske landes foreninger for beredskaber udveksler erfaringer og viden om beredskab. Der udveksles i disse dage på Hovedbrandstationen i København erfaringer og aktuel viden på en lang række strategiske og taktiske områder i relation til det borgernære beredskab, ligesom nye fælles […]

Der er ifølge Danske Beredskaber et klart forbedringspotentiale når det kommer til at brandsikre vores fælles kulturarv, for vi er langt efter vores nordiske naboer i Norge og Sverige. Den 16. april er det ét år siden at Hovedstadens Beredskab gik forrest for at redde Danmarks første fredede bygning, Børsen. En bygning, hvis grundsten blev […]

Danmark står ifølge Torsten Schack Pedersen, minister for samfundssikkerhed og beredskab overfor “det mest alvorlige risiko- og trusselsbillede siden anden verdenskrig”, det var konklusionen efter præsentationen af Nationalt Risikobillede 2025, men hvordan der skal dæmmes op for truslerne ude hos borgerne, gav ministeren og et hyrdebrev til kommunerne ikke svar på. Nationalt Risikobillede 2025 (NRB […]

Minister for Samfundssikkerhed og Beredskab, Torsten Schack Pedersen (V), har 23. april indkaldt Folketingets partier til en drøftelse af afgangstidskravets endeligt og indførelsen af lokale vurderinger som et formaliseret krav. Nu er det snart fem minutter i lukketid for afgangstidskravet på fem minutter, for i et Folketingssvar til Mike Villa Fonseca skriver Torsten Schack Pedersen […]

Brande forårsaget af ukrudtsbrændere var sidste år årsag til over 400 udrykninger. Vær opmærksom og følg tre råd, når du bruger ukrudtsbrænderen. Sidste år rykkede brandvæsenet ud til 402 brande forårsaget af ukrudtsbrændere, hvilket er det højeste antal i fem år. I maj måned toppede antallet med over tre brande om dagen i gennemsnit. – […]

Østjyllands Brandvæsen og Slagelse Brand og Redning rykker ud til brandslukning på skibe til søs i dansk territorialfarvand og tilgrænsende farvande, og det kræver store kapaciteter til vands, til lands og i luften. Beredskabsstyrelsen har indgået en aftale om brandslukning på skibe til søs for de kommende otte år, og opgaven skal som de foregående […]

Danske Beredskabers Netværk Ledelse var i uge 13 samlet i Fredericia til temaseminar, hvor netværksstrukturen fik et servicetjek ligesom også de strategiske sigtepunkter blev opdateret. Der skal ifølge Aftale om beredskabsområdet 2025-2026 iværksættes en “analyse af samspillet mellem det statslige og de kommunale redningsberedskaber for at understøtte fremtidige behov i lyset af de ændrede udfordringer”, […]

’Mød os i uniform’ samlede 29. marts tusinder af voksne og børn på havnen i Kalundborg, da brandvæsenet, politiet, forsvaret, hjemmeværnet og ambulancetjenesten viste, hvem der passer på os.   Vestsjællands Brandvæsen var rigt repræsenteret på arrangementet ’Mød os i uniform’ den 29. marts på havnen i Kalundborg, hvor Forsvar & Beredskab havde samlet repræsentanter […]

Brandfaren er relativt høj over det meste af landet, for selvom det har været koldt i længere tid, så har 178 brande i den knastørre vegetation sat brandvæsenet på hårdt arbejde i marts måned.   Hvis man har planer om at tage ud i naturen de kommende dage, skal man være opmærksom på, at åben […]

Mere præcise vejrvarslinger fra DMI gør det lettere for beredskaberne at prioritere, hvor udstyr og mandskab kan gøre den største forskel for at sikre borgerne og vigtig infrastruktur. Danmarks Metrologiske Institut har udviklet en ny Ai-vejrmodel, som kan blive banebrydende for vores vejrudsigter, for det har stor betydning for beredskabet, at vejrprognoserne er retvisende, så indsatsen […]

Beredskabskommissionen for Lolland Kommune og Guldborgsund Kommune har ansat Morten Enevoldsen Lykkeberg som ny direktør for Lolland-Falster Brandvæsen, og direktøren har en plan klar for udviklingen af beredskabet. Morten Enevoldsen Lykkeberg bliver pr. 1. april 2025 direktør i det fælles brandvæsen på tværs af Guldborgsund og Lolland kommuner efter at have været konstitueret i stillingen […]

Få nyhedsbrev i indbakken

Tilmeld dig Danske Beredskabers nyhedsbrev
0U2A0104