Når det brænder til søs, rykker beredskabet ud

22. juni 2017

Det er efterhånden 15 år siden. Alligevel husker Bjørn Christensen det, som var det i går. Et fragtskib, der lå i sejlrenden ud for Samsø, var på vej mod Norge med et stort parti kunstgødning, da skibet brød ud i brand. I løbet af kort tid stod 10 dæk i flammer.

Branden var så voldsom, at besætningen ikke kunne stå med slukningsarbejdet alene. I stedet blev Bjørn Christensen og ni kolleger fra Aarhus Brandvæsen tilkaldt. På det tidspunkt var der ikke oprettet et egentligt brandslukningsberedskab til søs i Danmark. Derfor var Bjørn Christensen og hans kolleger heller ikke uddannet i at slukke brand ombord på et skib, men måtte trække på kompetencerne fra brandslukning på land. Og det lykkedes. Efter 10 timers hårdt arbejde var branden slukket.

Episoden står krystalklart i hukommelsen hos Bjørn Christensen, der arbejder som indsatsleder hos Østjyllands Brandvæsen. Siden branden på fragtskibet er der blevet oprettet et brandslukningsberedskab til søs med specialuddannet mandskab, der løbende træner færdighederne i brandslukning til søs.

”Brand til søs er heldigvis ikke noget, vi oplever ofte, men det betyder så også, at vi er nødt til at holde os skarpe på anden vis end gennem de daglige opgaver. Derfor har vi flere øvelser hvert år, som er rettet specifikt mod brandslukning til søs. Øvelserne er med til at holde os ajour,” siger Bjørn Christensen.

En helt anden verden

Beredskabet er en del af det nationale Search and Rescue-beredskab, også kaldet SAR-beredskabet. Beredskabsstyrelsen har det overordnede ansvar for den del af SAR-beredskabet, som vedrører brandslukning til søs og afholder udgifterne i den forbindelse. Efter udbud har Østjyllands Brandvæsen fået det operative ansvar for brandslukningsberedskabet til søs placeret vest for Storebælt, mens Falck varetager slukningen øst for Storebælt.

Da brandslukningsberedskabet blev oprettet, vakte det stor interesse blandt brandmændene hos Østjyllands Brandvæsen. Det betød, at der måtte trækkes lod blandt de mange interesserede for at finde de 24 brandmænd, som kunne indstilles til uddannelsen i brandslukning i skibe på havet.

Uddannelsen gør brandmændene i stand til at redde menneskeliv og slukke brande på skibe – hvor som helst og i al slags vejr.

”Det er en helt anden verden at slukke brand til søs. Indtrængningen er svær på grund af høje dørtrin, slangerne hænger fast, og indtrængningsvejene er lange og besværlige. Du kan ikke bare sende to røgdykkere ind – du skal have fire eller seks mand ind ad gangen bare for at komme frem. Varmen forplanter sig lynhurtigt i mentalskroget, og så er det meget svært at få slukket branden. Derfor er der stor fokus på at få kølet skibet ned,” siger Bjørn Christensen.

Øvelse gør mester

Brandmændene i brandslukningsberedskabet til søs indgår i det almindelige beredskab hos brandvæsnet og afholder således en lang række øvelser, blandt andet de obligatoriske 12 årlige øvelser. Men ud over de obligatoriske øvelser, som alle brandmænd gennemfører, deltager teamet i ekstra øvelser, som udelukkende har fokus på brandslukning til søs.

En af de øvelser kaldes HOIST-modulet. HOIST er indsættelse på skibe til søs via helikopter, hvor man bliver firet ned på skibet med en wire. Når brandmændene skal indsættes på et brændende skib, foregår det enten ved HOIST eller med sejlende enheder.

Flere af brandmændene hos Østjyllands Brandvæsen gennemførte HOIST-modulet i begyndelsen af juni måned. Denne gang måtte det dog foregå på græs, da der ikke var mulighed for at skaffe et skib til øvelsen.

”Når vi træner HOIST, handler det rigtig meget om samarbejde. Vi har en masse udstyr, der skal med ned på skibet i den rigtige rækkefølge, og for at det skal lykkes, er vi nødt til at arbejde sammen,” siger Jørgen Fonvig, der er holdleder hos Østjyllands Brandvæsen.

Både Bjørn Christensen og Jørgen Fonvig er stolte af at være en del af brandslukningsberedskabet til søs. For selv om det er sjældent, at beredskabet bliver kaldt ud til brand til søs, følger der mange spændende oplevelser med i træningen.

”Det er en usædvanlig arbejdsopgave, der kræver meget træning, og det gør det til en spændende del af jobbet. Vi har en del øvelser, som foregår i helikopter eller helikoptersimulator, og det er jo noget helt andet end at køre i en brandbil. Jeg er rigtig glad for at være en del af holdet,” siger Jørgen Fonvig.

Relaterede nyheder

Hos Danske Beredskaber håber sekretariatschef Bjarne Nigaard at et beredskabsforlig lander først i det nye år, og at det bliver en aftale med fokus på at opgradere både primærberedskabet i kommunerne og det statslige assistanceberedskab. Den 9. januar skal partierne bag forsvarsforliget igen mødes for at finde en løsning på sikringen af det civile Danmark […]

Brandfolk træner benhårdt for at være klar til at rykke ud, når ulykker rammer, og de stærkeste i Europa mødes i Odense den 3. og 4. juni for at kæmpe om titlen som de bedste på FireFit-banen.   Tiden er altafgørende, når beredskabet rykker ud for at redde folk i nød, og derfor træner brandfolk […]

Torsten Schack Pedersen har den 13. december i et svar til løsgængeren Mike Villa Fonseca fortalt, at den ventede afskaffelse af afgangstidskravet på 5 minutter er udsat, og at der skal nye politiske drøftelser til, før en afskaffelse af kravet bliver en realitet. To dage før Torsten Schack Pedersen tiltrådte som minister i Ministeriet for […]

Få nyhedsbrev i indbakken