For 25 virksomheder og 55 borgere i Randers kan det være varsling om stormflod, der tikker ind, næste gang de modtager en sms eller et opkald.
For halvandet år siden besluttede Randers Kommune nemlig at overtage opgaven med at varsle om forhøjet vandstand fra Randers Havn, som på det tidspunkt blev privatiseret.
Dengang foregik varslingen manuelt ved at ringe rundt til en række personer, som havde ønsket at få et varsel. Men kort tid, efter Randers Kommune overtog opgaven, fik de en henvendelse fra en lokal virksomhed, som kunne tilbyde kommunen et automatisk varslingssystem til en fornuftig pris – og så slog de til.
”Firmaet havde en aftale med DMI, som ejer målestationerne i de danske farvande, om, at de kunne få lov til at få adgang til deres onlinedata. Når så vandet nåede en vis højde, kunne man sætte systemet op til automatisk at sende sms’er rundt eller ringe rundt til de borgere eller virksomheder, der ønskede det. Det var præcis sådan et system, vi stod og manglede,” siger klimakoordinator i Randers Kommune, Lars Bo Jensen.
Varsling giver mulighed for at handle i tide
Siden man begyndte at måle på vandstanden i begyndelsen af det 19. århundrede, har Randers været ramt af stormflod gentagende gange. Cirka hvert 10. år har byen været oversvømmet, fortæller klimakoordinator Lars Bo Jensen. Billedet til højre er fra en stormflod i Randers i 1921.
Og selv om det er blevet bedre, efter man flere steder i byen har sørget for at sikre sig mod det, er der fortsat udfordringer med vandet. Derfor er Randers også udpeget som et af de 10 risikoområder i Danmark.
I området omkring Randers har DMI to vandstandsmålere. En i Randers Havn og en i Udbyhøj, der er en lille landsby med omkring 200 indbyggere beliggende nord for Randers.
Når Udbyhøj-måleren sender første varsel om forhøjet vandstand, ved man i Randers, at situationen vil være tilsvarende på de kanter i løbet af en time, fortæller klimakoordinator Lars Bo Jensen.
”Dermed er der større sandsynlighed for, at der, hvor der er mange mennesker, kan man rent faktisk nå at foretage sig noget, fordi man bliver varslet i god tid,” siger han og fortsætter:
”Det betyder naturligvis også, at der er knap så stor mulighed for at gøre noget i Udbyhøj, men på den anden side har de bedre beskyttelse derude, fordi digerne ganske enkelt er højere, og der bor ikke helt så mange mennesker.”
Med systemet er der mulighed for at blive varslet på tre måder – sms, opkald eller mail. Det hele er computerstyret, så har du valgt at blive ringet op, er det en computerstemme, du får i røret, forklarer Lars Bo Jensen.
Størstedelen af dem, der er tilmeldt varslingssystemet, har valgt enten sms eller opkald.
”Det, der er forskellen på opkald og sms, er sådan set bare signalet. Vælger du opkald, så kan du også blive ringet op på en fastnettelefon, hvor signalet er noget kraftigere, og det kan være en fordel. Derudover er der altid nogen, som ikke hører deres sms’er, og derfor gerne vil have, at telefonen ringer,” siger han.
Et godt redskab under stormen ’Bodil’
Ud over et enkelt udfald, hvor varslingerne ikke nåede frem til borgere og virksomheder i Randers, har systemet fungeret upåklageligt gennem det seneste halvandet år. Især under stormen ’Bodil’ var det tydeligt, at varslingssystemet havde en positiv effekt, fortæller Lars Bo Jensen.
Han har løbende selv kontrolleret systemet gennem opringninger til tilmeldte borgere og virksomheder for at sikre sig, at varslingerne er nået frem.
”Jeg har kun oplevet, at når jeg ringede ud, så havde folk fået varslingen. Og selvfølgelig er de glade for, at det virker, men der er ikke sådan den store jubel over det – det er jo gerne sådan, at når noget fungerer, så er folk tilfredse, og så hører vi ikke fra dem,” siger Lars Bo Jensen.
Og tilfredse borgere er ikke sådan at kimse ad. Især ikke, når det betyder, at deres øgede opmærksomhed på vandproblemerne kommer kommunen til gavn.
”I og med, at det her har været fremme i pressen, og der har været skrevet om det, så har vi fået aktiveret nogle mennesker i et bykvarter, vi har herinde i Randers by, som ligger lavt, og hvor der har været udfordringer med vand. Borgerne er blevet bevidste om problemet og kan den vej rundt hjælpe os, når højvandsporten eksempelvis er blevet lidt beskadiget, som vi har oplevet,” siger Lars Bo Jensen.
Ønsker man at blive tilmeldt varslingssystemet i Randers, bedes man kontakte kommunen. Systemet har foreløbig ingen begrænsninger på antallet af tilmeldte borgere eller virksomheder.
Tak til Lars Bo Jensen og Randers Kommune for lån af billeder til artiklen.