Af Erik Weinreich
Det nyetablerede Frederiksborg Brand og Redning har sendt sin kommandovogn til evaluering. Ikke, at den er overflødig. Tværtimod. Men den kan måske blive endnu bedre.
Der er nemlig sket rigtig meget på området, siden daværende Frederikssund-Halsnæs Brand- & Redningsberedskab i 2010, som et af landets første brandvæsner, indregistrerede egen kommandovogn.
Nye ideer sås blandt andet på sidste års Interschutz messe i Hannover, hvor flere kreative modeller blev vist frem.
Også hos naboer
Frederikssund-modellen udfylder 5-10 gange om året en vigtig mission ved skarpe indsatser både lokalt og hos naboberedskaber samt ved en hel del øvelser.
Som eksempel var den i november sidste år i brug som KST, da over 100 mennesker måtte evakueres fra storbrand i Hillerød, mens politiet jagtede brandstifteren.
Tidligere på året var kommandovognen på Bornholm for at agere kommandopost for Frederikssund-dykkere, der deltog i den store eftersøgnings- og redningsøvelse i Østersøen, Baltic Sarex. Andre gange gælder det miljøøvelser og –indsatser.
Lokalt ejerskab
Kommandovognen er både opbygget af frivillige ildsjæle i Frederikssund-Halsnæs Brand- & Redningsberedskab, og det er også frivillige, der bemander den.
Det sikrer et lokalt ejerskab, fortæller Jesper Marcussen, der er frivilligkoordinator hos Frederiksborg Brand og Redning.
Indretning
Grundlaget for kommandovognen er en Mercedes Sprinter 2008, importeret fra Tyskland og indrettet med kontor, hvor fem personer kan sidde uforstyrret ved et bord, mens der samtidig arbejdes ved skærme et andet sted.
Dertil moderne IT- og tele-udstyr, printer, iPads, SINE-radioer, VHF-radio samt vejrstation.
Bagpå er monteret en teleskopmast med påmonteret kamera, så man på en skærm inde i vognen og eventuelt samtidig på en anden skærm, der kan ses udefra, kan følge, hvad der sker. Kameraet kan fjernstyres indefra, og billederne kan sendes videre til vagtcentralen, hvis der er behov for det.
Alt i alt en fornuftig indretning, som politiet i Nordsjælland har rekvireret et par gange, fordi den kan noget, som politiets egen kommandovogn ikke kan, siger Jesper Marcussen.
Altid frivillige
Meget bevidst har man valgt en bil på 3,5 tons, som kan køres med almindeligt køretøj. Bemandingen er altid tre eller fire frivillige. De er først og fremmest uddannet til log-føring og anden dokumentation af skadestedet.
Og så kan kommandovognen for resten også fungere som en glimrende varmestue ved længerevarende indsatser.
Samlet pris i 2010 for bil og opbygning var 300.000 kroner.