Kommandovogn har været en god investering

24. februar 2016

Af Erik Weinreich

Det nyetablerede Frederiksborg Brand og Redning har sendt sin kommandovogn til evaluering. Ikke, at den er overflødig. Tværtimod. Men den kan måske blive endnu bedre.

Der er nemlig sket rigtig meget på området, siden daværende Frederikssund-Halsnæs Brand- & Redningsberedskab i 2010, som et af landets første brandvæsner, indregistrerede egen kommandovogn.

Nye ideer sås blandt andet på sidste års Interschutz messe i Hannover, hvor flere kreative modeller blev vist frem.

Også hos naboer

Frederikssund-modellen udfylder 5-10 gange om året en vigtig mission ved skarpe indsatser både lokalt og hos naboberedskaber samt ved en hel del øvelser.

Som eksempel var den i november sidste år i brug som KST, da over 100 mennesker måtte evakueres fra storbrand i Hillerød, mens politiet jagtede brandstifteren.

Tidligere på året var kommandovognen på Bornholm for at agere kommandopost for Frederikssund-dykkere, der deltog i den store eftersøgnings- og redningsøvelse i Østersøen, Baltic Sarex. Andre gange gælder det miljøøvelser og –indsatser.

Lokalt ejerskab

Kommandovognen er både opbygget af frivillige ildsjæle i Frederikssund-Halsnæs Brand- & Redningsberedskab, og det er også frivillige, der bemander den.

Det sikrer et lokalt ejerskab, fortæller Jesper Marcussen, der er frivilligkoordinator hos Frederiksborg Brand og Redning.

Indretning

Grundlaget for kommandovognen er en Mercedes Sprinter 2008, importeret fra Tyskland og indrettet med kontor, hvor fem personer kan sidde uforstyrret ved et bord, mens der samtidig arbejdes ved skærme et andet sted.

Dertil moderne IT- og tele-udstyr, printer, iPads, SINE-radioer, VHF-radio samt vejrstation.

Bagpå er monteret en teleskopmast med påmonteret kamera, så man på en skærm inde i vognen og eventuelt samtidig på en anden skærm, der kan ses udefra, kan følge, hvad der sker. Kameraet kan fjernstyres indefra, og billederne kan sendes videre til vagtcentralen, hvis der er behov for det.

Alt i alt en fornuftig indretning, som politiet i Nordsjælland har rekvireret et par gange, fordi den kan noget, som politiets egen kommandovogn ikke kan, siger Jesper Marcussen.

Altid frivillige

Meget bevidst har man valgt en bil på 3,5 tons, som kan køres med almindeligt køretøj. Bemandingen er altid tre eller fire frivillige. De er først og fremmest uddannet til log-føring og anden dokumentation af skadestedet.

Og så kan kommandovognen for resten også fungere som en glimrende varmestue ved længerevarende indsatser.

Samlet pris i 2010 for bil og opbygning var 300.000 kroner.

 

Relaterede nyheder

Hos Danske Beredskaber håber sekretariatschef Bjarne Nigaard at et beredskabsforlig lander først i det nye år, og at det bliver en aftale med fokus på at opgradere både primærberedskabet i kommunerne og det statslige assistanceberedskab. Den 9. januar skal partierne bag forsvarsforliget igen mødes for at finde en løsning på sikringen af det civile Danmark […]

Brandfolk træner benhårdt for at være klar til at rykke ud, når ulykker rammer, og de stærkeste i Europa mødes i Odense den 3. og 4. juni for at kæmpe om titlen som de bedste på FireFit-banen.   Tiden er altafgørende, når beredskabet rykker ud for at redde folk i nød, og derfor træner brandfolk […]

Torsten Schack Pedersen har den 13. december i et svar til løsgængeren Mike Villa Fonseca fortalt, at den ventede afskaffelse af afgangstidskravet på 5 minutter er udsat, og at der skal nye politiske drøftelser til, før en afskaffelse af kravet bliver en realitet. To dage før Torsten Schack Pedersen tiltrådte som minister i Ministeriet for […]

Få nyhedsbrev i indbakken